TDE702 Eski Türk Edebiyatının Kaynakları II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE702
Ad Eski Türk Edebiyatının Kaynakları II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar ve bu çalışmalardan metin neşri, metin tahlili ve metin tenkidi yöntemlerinin divan şiirine uygulanması konusunda makaleler ve örnek metinler yardımıyla bilgi edindirmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar, Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotlar ve ekoller, Eski Türk Edebiyatında estetik ve sosyal hayat konulu çalışmalar,15.-19. yüzyıla ait divan ve divançe neşirleri, metin neşri, metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunlar, metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler, metin tenkidinde karşılaşılan zorluklar, Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları, metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler, metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi, Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Salahattin Polat, Metin Tenkidi, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayını, , İst. 2010; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Ahmed Ateş, Metin Tenkidi Hakkında, Türkiyat Mecmuası, C.VII,VIII, 1940-1942.s.253-267.

Notlar

Gönül Alpay Tekin, Hamdullah Hamdinin Yeni Bir Leyla ve Mecnun Nüshası ve Metin Tenkidi Hakkında Bazı Düşünceler, Journal of Turkısh Studies, Ali Nihat Tarlan Hatıra Sayısı, Harvard, 1979. s.307-341; M.Ali Yekta Saraç, Divan Tahlilleri Üzerine, İlmi Araştırmalar, S.8, İst.1999, s.209-219; Walter Andrews, Metin Nerede Hangi Metin Kimin Metni, Varlık Dergisi, S.1062, Mart 1996, s.46-50.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotları kavrar.
ÖÇ02 15.-19. yüzyıla ait divan ve divançeleri ayırt eder.
ÖÇ03 Metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunları kavrar.
ÖÇ04 Metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kuralları tanır.
ÖÇ05 Metin tenkidini ve metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenleri kavrar.
ÖÇ06 Metin tenkidinde karşılaşılan zorlukları tanır.
ÖÇ07 Metin tahlili çalışmalarından örnekleri tanır.
ÖÇ08 Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeleri yorumlar.
ÖÇ09 Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaları değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eski Türk Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Eski Türk Edebiyatı çalışmalarında yararlanılan metotlar ve ekoller. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Eski Türk Edebiyatında estetik ve sosyal hayat konulu çalışmalar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 15.-19. yüzyıla ait divan ve divançe neşirleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Metin neşri, metinlerin neşrinde karşılaşılan sorunlar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Metin neşrinde dikkat edilmesi gereken kurallar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 Metin tenkidi ve metin tenkidi üzerine görüşler, metin tenkidi hazırlanırken dikkat edilmesi gerekenler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metin tenkidinde karşılaşılan zorluklar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Eski Türk Edebiyatında tahlil çalışmaları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Metin tahlili ve metin tahlili çalışmalarından örnekler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Metin tahlillerine yönelik eleştiri ve değerlendirmeler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi I Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Eski Türk Edebiyatı alanında farklı yöntemlerle yapılan çalışmaların değerlendirilmesi II Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:54