Genel Bilgi
Kod | EFMZ403 |
Ad | Özel Eğitim ve Kaynaştırma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Çağrı UTKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Nazmiye Nazlı ATEŞGÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihsel sürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırma sürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya da üstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeler yapabilen bireyler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.
Dersin Ön Koşulu
Eğitim bilimleri alanındaki temel dersleri başarılı bir biçimde tamamlamış olmak.
Kaynaklar
Ders içeriği ile ilgili ders notları dersi alan öğrencilere dijital ortamda sunulacaktır.
Notlar
Derse ilişkin güncel literatür, yayın ve okuma listesi gibi kaynaklar ders akışı içerisinde paylaşılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci engelliler ile ilgili terimleri anlar ve kavrar |
ÖÇ02 | Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmayı kavrar. |
ÖÇ03 | Özel gereksinimli Öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmayı kavrar. |
ÖÇ04 | Özel gereksinimli Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamayı kavrar. |
ÖÇ05 | Özel gereksinimli Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmayı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür ve sanat etkinliklerine katılımın önemini açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar | Özel eğitim nedir? Özel gereksinim türleri nelerdir? Yetersizlik ve engel nasıl oluşur? Özel eğitimin amacı ve temel ilkeleri nelerdir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkiye’de ve dünyada özel eğitim uygulamaları | Özel eğitim tarihsel olarak nasıl bir gelişim göstermiştir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Zihinsel yetersizlik ve fiziksel yetersizlik | Zihinsel yetersizlik nedir? Zihinsel yetersizliğe sahip bireylerin özellikleri nelerdir? Fiziksel yetersizlik nedir? Fiziksel yetersizliğe sahip bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Otizm spektrum bozukluğu ve işitme yetersizliği | Otizm spektrum bozukluğu nedir? Otizm spektrum bozukluğu bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? İşitme yetersizliği nedir? İşitme yetersizliği bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Özgül öğrenme güçlüğü ve görme yetersizliği | Özgül öğrenme güçlüğü nedir? Özgül öğrenme güçlüğü bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Görme yetersizliği nedir? Görme yetersizliği bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Duygusal ve davranışsal bozukluklar ile Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) | Duygusal ve davranışsal bozukluklar nedir? Duygusal ve davranışsal bozukluk bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Konuşma bozuklukları ve süreğen hastalıklar | Konuşma bozuklukları nedir? Konuşma bozuklukları bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Süreğen hastalıklar nedir? Süreğen hastalıklar bulunan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Üstün yeteneklilik ve çoklu engele sahip olma | Üstün yeteneklilik nedir? Üstün yetenekli bireylerin özellikleri nelerdir? Çoklu engele sahip olma nedir? Çoklu engele sahip olan bireylerin özellikleri nelerdir? Bu bireylerin eğitiminde nelere dikkat edilmelidir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tıbbi tanılama | Tıbbi tanılama nedir? Tıbbi tanılama neden gerekliğidir? Tıbbi tanılamanın kapsamı nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eğitsel tanılama ve yerleştirme | Eğitsel tanılama nedir? Eğitsel tanılamayı kim yapar? Eğitsel yerleştirmeyi kim yapar? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ülkemizde özel eğitim seçenekleri | Engelli bireylerin yararlanabilecekleri eğitsel seçenekler nelerdir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nedir? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nasıl hazırlanır? Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlama ve uygulama kimin sorumluluğundadır? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Okullarda özel eğitim | Okullarda özel eğitim öğrencilerine yönelik neler yapılr? Özel eğitimde dikkat edilmesi gereken konular nelerdir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Özel eğitim ile ilgili yasal düzenlemeler | Özel eğitim hizmetleri ile ilgili yasal düzenlemeler nelerdir? Özel eğitim hizmetleri ile ilgili yasal sorumluluklar nelerdir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |