EFMZ402 Okullarda Rehberlik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ402
Ad Okullarda Rehberlik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Sümbül YALNIZCA YILDIRIM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Sümbül YALNIZCA YILDIRIM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğretmen adaylarının farklı kuruluşlarda ve özellikle de okullardaki rehberlik hizmetlerinin amacı, önemi, işlevi, kapsamı, türleri ve rehberlik hizmetlerinde örgütlenme ve okul personeline düşen görevler konusunda bilgi sahibi olmalarını ve rehberlik anlayışını edinmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı); temel hizmetleri/müdahaleleri; sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi; RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler; okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği; sınıf RPD plan ve programlarının hazırlanması ve uygulanması.

Dersin Ön Koşulu

Bu derse ait önkoşul ders bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Gürhan, C. A. N. (2002). Rehberlik. Anadolu Universitesi.

Notlar

Deniz, M. E., & Erözkan, A. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik. Maya Akademi Yayın Dağıtım.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojik danışma ve rehberlik alanının eğitim sistemi içindeki yerini kavrar.
ÖÇ02 Psikolojik danışma ve rehberliğin ilkelerini bilir.
ÖÇ03 Psikolojik danışma ve rehberliğin hizmet alanlarını açıklar
ÖÇ04 Rehberliğin öğretimle ilişkisini açıklar.
ÖÇ05 Rehberliğin ortaya çıkmasını gerektiren gelişmeleri açıklar.
ÖÇ06 Hizmet alanlarına göre rehberlik türlerini bilir.
ÖÇ07 Temel işlevlerine göre rehberlik türlerini bilir.
ÖÇ08 Eğitim kademelerine göre rehberlik faaliyetlerini açıklar.
ÖÇ09 Problem alanlarına yönelik rehberlik türlerini açıklar.
ÖÇ10 Mesleki gelişim kuramlarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri alanının gerektirdiği temel değerleri, ilkeleri, kanun, yönetmelik ve etik kuralları bilir ve bunlara uygun davranır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme ve Öğretme, Öğretim teknolojileri, Bilişim teknolojileri ile ilgili ana akım kuramları, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim öğretim sorun veya faaliyetlerinin gerektirdiği öğretim teknolojilerini seçer ve kullanır.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler ve uygun öğretim materyallerini geliştirir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal bilgileri öğrenme ortamlarında çözüm amaçlı kullanır .
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenme ve öğretme problemlerini belirler ve çözümleri tasarlar, bu tasarıma uygun yöntemleri seçer ve uygular. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ülkemizde ve dünyadaki güncel sorunları ve değişimleri takip edip, yakın gelecekteki toplumun gerektireceği bilgi ve becerileri edinme amacıyla öğrenme ve kendini geliştirme faaliyetlerine girişir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni durumlarda yeni öğrenme görevleri üstlenir ve bir öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağıtımında sorumluluk alır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. Paydaşlarla işbirliği içinde verimli bir ortak çalışma ortamı yaratır ve sürdürür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilgi ve İletişim Teknolojileri derslerini okutabilecek ve diğer öğretmenlere destek olacak düzeyde yazılım ve donanım bilgisine sahiptir; bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu teknolojileri kullanarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğretim teknolojileri alanı kapsamında, toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik bireysel ve grup projeleri üretir .
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, farklı kaynaklardan edindiği bilgilerin doğruluğunu ve güncelliğini değerlendirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenmeyi öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve disiplinler arası gruplarda etkin olarak çalışır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ortaya çıkan yeni teknolojileri öğrenir, kullanır; Öğretim teknolojileri temellerine uygun olarak bu yeni ortamlara uyumlu içerikler hazırlar ve öğrenmede etkili olacak şekilde sunar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzaktan öğrenme kuramlarını bilir ve ana-akım uzaktan öğrenme uygulamalarını, ortam, araç, platform ve teknolojilerini öğrenme ve öğretme amaçlı olarak kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Rehberliğin tanımı ve kendini gerçekleştirme olgusu Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Rehberlik hizmet alanları ve Rehberliğin ilkeleri Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Yaklaşımı Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kişisel-Sosyal Rehberlik Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Eğitsel Rehberlik Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Mesleki Rehberlik Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Rehberlik Servisi ve Komisyonların görevleri Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Bireyi Tanıma Teknikleri I Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bireyi Tanıma Teknikleri II Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Psikolojik Danışma Kuramları I Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Psikolojik Danışma Kuramları II Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 İletişim ve Çatışma çözme Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Okullarda Şiddet Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Okullarda Zorbalık Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Çağdaş eğitimde Psikolojik danışma. Özgüven, Rehberlik Cana G; Yeşilyaprak, B. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 10:28