Genel Bilgi
Kod | KM221 |
Ad | Analitik Kimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARİF HASANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ARİF HASANOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kimya açısından önemli kimyasal ilkelere ilişkin bilgi ve düşünce alt yapısı oluşturmak, deneysel verilerin doğruluk ve kesinliğini sorgulayıp belirleme becerisi kazandırmak, analitik kimyada yararlı olan teknikleri sunmaktır
Dersin İçeriği
Bu derste analitik kimyanın temel ilkeri, kimyasal denge, çözelti hazırlama ve temel analitik yöntemler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Esma Kılıç; Hamza Yılmaz. Analitik Kimya Temel İlkeler, Sekizinci Baskı, Bilim Yayıncılık, Ankara 2. Douglas A. Skoog; Donald M. West; F. James Holler; Stanley R. Grouch. Fundamentals of Analytical Chemistry, Eighth Edition, Thomson Brooks/Cole
Notlar
Esma Kılıç, Hamza Yılmaz. Analitik Kimya Temel İlkeler, Sekizinci Baskı, Bilim Yayıncılık, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kimyasal analizlerde hataların tespitini saptar. |
ÖÇ02 | Hataların giderilmesi veya azaltılması için gerekli bilgileri kullanır. |
ÖÇ03 | İstatisitik veri işlenmesi, değerlendirilmesi, güven aralığı, kaba hataların belirlenmesi gibi bilgileri sınıflandırır ve problem çözümünde uygular. |
ÖÇ04 | Numune alma, standardizasyon, kalibrasyon, analitik yöntemlerde kalite ölçümü gibi bilgileri deneysel çalışmalarda uygular. |
ÖÇ05 | Sulu çözelti ve kimyasal denge kavramlarını sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Kimyasal dengelere elektrolitlerin etkisini teorik olarak hesaplar. |
ÖÇ07 | Sulu çözelti hazırlama işlem basamaklarını uygular. |
ÖÇ08 | Tampon çözelti hazırlama ve uygulama konusunda bilgileri kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analitik kimya nedir. Analitik kimyanın rolü ve nicel analiz yöntemleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
2 | Analitik kimyada kimyasallar, Gereçler ve Temel işlemler | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
3 | Analitik kimyada hesaplamalar, Çözeltiler ve derişimleri, Kimyasal stokiyometri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Kimyasal analizlerde hatalar, Hataların tespiti, Sistematik hatalar | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
5 | Kimyasal analizde rasgele hatalar, Rasgele hataların kaynağı | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Verilerin incelenmesine ve değerlendirilmesine istatistiğin uygulanması | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Numune alma yöntemleri, standardizasyon ve Kalibrasyon | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınav | Kaynaklar ve ders kitapları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Analitik sonuçların kalite güvenliği | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Sulu çözelti kimyası | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Kimyasal denge | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Kimyasal dengelere elektrolitlerin etkisi | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Karmaşık sistemlerde denge problemlerinin çözümü | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Ayırmaların olabilirliğinin belirlenmesi | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Konu Tekrarı | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklar ve ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklar ve ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |