Genel Bilgi
Kod | KM308 |
Ad | Fizikokimya II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN SIĞIRCIK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TUNÇ TÜKEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere, fizikokimyasal sistemlerin tanımlanması ve hal değişkenleri yardımıyla hal denklemlerinin oluşturulması, termodinamiğin yasaları ve uygulamaları ile ilgili bilgi kazandırmak ve her türden kimyasal proses sürecini yasalar yardımıyla irdeleyebilme yeteneğinin kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, termodinamik sistemlerin hal değişkenlerine bağlı tanımlanması, gerçek gazlar, kinetik teori ve Maxwell-Boltzman dağılım yasası, akışkanların genel özellkleri, difüzyon ve efüzyon, ısı transferi, iç enerji ve entalpi, temodinamiğin ikinci yasası ve Carnott çevrimi, iş makinaları, entropi, serbest entalpi ve serbest iç enerji, kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerde fazlar arası dengeleri kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fizikokimya, Prof.Dr. Mehmet ERBİL, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara. Fizikokimya, Peter Atkins, Bilim Yayınevi, 2013, Ankara.
Notlar
Fizikokimya, Prof.Dr. Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi, 2000, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tek bileşenli sistemlerde fazlar arası dengeyi tanımlar. |
ÖÇ02 | Çözeltilerin termodinamiğini kavrar, buhar basıncı, kaynama noktası, donma noktası üzerine çözünen bileşenin etkisini tanımlar. |
ÖÇ03 | İdeal karışım-gerçek karışım ve kısmi molar özellikleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Sıvı-sıvı ve katı-sıvı karışımlar için faz diyagramlarını ve ilgili prosesleri tanımlar. |
ÖÇ05 | Kimyasal kinetik tepkime hızı ve raksiyon dereceleri, tepkime mekanizmalarını, karmaşık tepkimelerin kinetiğini irdelemeyi tanımlar. |
ÖÇ06 | Elektrokimyanın temel prensiplerini, elektrot/çözelti arayüzeyini tanımlar. |
ÖÇ07 | Faraday yasaları, elektroliz, elektrolitik iletkenlik konularını tanımlar. |
ÖÇ08 | Elektrot türlerini, pilleri ve uygulamalarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Karışımların Termodinamiği ve kısmi molar özellikler | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kısmi molar özelliklerin incelenmesi ve termodinamiği | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Fazlar ve Fazlar arası dengeler, Ekstraksiyon | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | İdeal davranan sıvı buhar dengeleri, Raoult yasası | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | ideal olmayan sıvı buhar karışımları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Katı-Sıvı dengeleri, alaşım, katı çözelti kavramları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kristallendirme | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynakların incelenmesi ve soru çöümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Elektrolit çözeltiler ve aktiflik kavramı | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İletkenlik ve uygulamaları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Elektrot, Elektrot potansiyeli Nernst Eşitliği | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Referans elektrot tanımı ve uygulamaları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Piller ve çalışma prensipleri, uygulamaları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Elektroliz ve uygulamaları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kimyasal Kinetik | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakların incelenmesi ve soru çöümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakların incelenmesi ve soru çöümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |