Genel Bilgi
Kod | KMZ405 |
Ad | Sınai Kimya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜRAY KILINÇÇEKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜRAY KILINÇÇEKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ham maddeleri; kullanılabilir ve gelir getirecek ürünlere dönüştürebilmek. Bu dönüşümler için kimyasal ve fiziksel işlemlerin temel bilgilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Kimyasal ve fiziksel temel işlemler, Su saflaştırma ve çevre kirlenmesini kontrol, Enerji, yakıtlar, iklimleme ve soğutma, Kömür kimyasal maddeleri, Gaz yakıtlar, Endüstriyel gazlar, Endüstriyel karbon, Seramik endüstrileri, Portland çimentoları, kalsiyum ve magnezyum bileşikleri, Cam endüstrileri, Klor-Alkali endüstrileri, Fosfor endüstrileri, Kükürt ve sülfürik asit üretimi teorik ders, örnekler ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir.Gıda maddeleri ve yan ürünleri üreten endüstriler, Koku, tad ve lezzet veren maddeler ve gıda katkı maddeleri, Sıvı ve katı yağlar, mumlar, Sabun ve deterjanlar, Şeker ve nişasta endüstrileri, Fermantasyon endüstrileri, Odun kimyasal maddeleri, Kağıt hamuru ve kağıt endüstrileri, Plastik endüstrileri, Sentetik elyaf ve film endüstrileri, Lastik endüstrileri, Petrol rafinasyonu Petrokimyasal Maddeler, Ara maddeler, boyar maddeler ve uygulamaları, Farmasotik endüstrileri teorik ders, örnekler ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
A. İhsan Çataltaş, Kimyasal proses endüstrileri I ve II, İstanbul, (1985).
Notlar
A. İhsan Çataltaş, Kimyasal proses endüstrileri I ve II, İstanbul, (1985).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kimyasal ve fiziksel temel işlemleri ayırt eder. |
ÖÇ02 | Enerji ve yakıtları iklimleme ve soğutma teknolojileriyle ilişkiledirir. |
ÖÇ03 | Kömür kimyasal maddeleri, Gaz yakıtlar, Endüstriyel gazlar, Endüstriyel karbon'u açıklar. |
ÖÇ04 | Seramik endüstrileri, Portland çimentoları, kalsiyum ve magnezyum bileşikleri, Cam endüstrileri, Klor-Alkali endüstrilerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Sıvı ve katı yağlar, mumlar, Sabun ve deterjanları ayırt eder. |
ÖÇ06 | Kağıt hamuru ve kağıt endüstrileri açıklar. |
ÖÇ07 | Plastik endüstrilerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Petrokimyasal Maddeler, Ara maddeler, boyar maddeler ve uygulamaları, Farmasotik endüstrilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal ve fiziksel temel işlemler, Su saflaştırma ve çevre kirlenmesini kontrol. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Enerji, yakıtlar, iklimleme ve soğutma, Kömür kimyasal maddeleri, Gaz yakıtlar,Endüstriyel gazlar, Endüstriyel karbon. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Seramik endüstrileri, Portland çimentoları, kalsiyum ve magnezyum bileşikleri, Cam endüstrileri, Klor-Alkali endüstrileri. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Fosfor, Potasyum ve azot endüstrileri, Kükürt ve sülfürik asit, Yüzey örtme endüstrileri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Makale tarama. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Gıda ve katkı maddeleri ve yan ürün üreten endüstriler, Koku, tad ve lezzet veren maddeler ve gıda katkı maddeleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sıvı ve katı yağlar, mumlar, Sabun ve deterjanlar. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Makale tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Şeker ve nişasta endüstrileri, Fermantasyon endüstrileri. | Konu ile ilgili kaynaklar ve ders notlarının okunması. Makale tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Odun kimyasal maddeleri. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kağıt hamuru ve kağıt endüstrileri. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | PLastik endüstrileri. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Sentetik elyaf ve film endüstrileri. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Makale tarama. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Lastik endüstrileri. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Petrol rafinasyonu. | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Petrokimyasal Maddeler, Ara maddeler, boyar maddeler ve uygulamaları, Farmasotik endüstrileri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Makale tarama. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması. Makale tarama. Konu ile ilgili deneylerin hazırlığı.-Finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Finale hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |