Genel Bilgi
Kod | PDRZ305 |
Ad | Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı başlangıç düzeyinde psikolojik danışmaya ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır: Psikolojik danışma ve özellikleri, psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik kavramları arasındaki farklılıklar, psikolojik danışma ilke ve teknikleri, temel yardım becerileri ve terapötik koşullarla ilgili beceriler, bireysel psikolojik danışmanın aşamaları, danışanın geçirdiği yaşantı, transferans ve transferansla başa çıkma, direnç ve dirençle başa çıkma
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Hackney, H., & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık.
Notlar
Meier, S. T., & Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cormier, S., & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma: Stratejiler ve Müdahaleler (S. Doğan, B. Yaka, M. Özekes, M. Aladağ, S. Denizli, İ. Koç, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, E. Ercan, N. Topkaya Çev.). Ankara: Pegem Akademi. Hill, C. E., & O’Brien, K. M. (1999). Helping skills: Facilitating exploration, insight, and action. Washington: APA. Ivey, A. E., & Ivey, M. B. (1999). Intentional interviewing & counseling: Facilitating client development in a multicultural society (4th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole. Okun, B. F. (2002). Effective Helping: Interviewing and counseling techniques (6th Ed.). Pasific Grove, CA: Brooks/Cole.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik danışmaya ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
ÖÇ02 | Psikolojik danışma ilişkisinin özelliklerini ve önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını açıklar |
ÖÇ04 | Terapötik koşulları tanımlar |
ÖÇ05 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini kavrar |
ÖÇ06 | Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar |
ÖÇ07 | Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel becerilerin birbiri ile olan ilişkisini açıklar |
ÖÇ08 | Terapötik becerilerini kullanır. |
ÖÇ09 | Psikolojik danışmada temel terapötik koşullar ile temel danışma becerileri ilişkilendirir |
ÖÇ10 | Psikolojik danışma sürecini başlatma ve bitirme kurallarını uygular |
ÖÇ11 | Etkin bir danışmanın özelliklerini açıklar |
ÖÇ12 | Psikolojik danışma sürecini başlatma ve sonlandırmak için kullanılan müdahaleleri açılar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Psikolojik Danışma süreci. Psikolojik danışma, psikoterapi ve rehberlik arasındaki farklar | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Psikolojik danışma basamakları ve becerileri | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Danışma becerileri : Yapılandırma, Dostça ilişki kurma, Etkili dinleme, Beden Dili. | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Danışma becerileri: Yapılandırma, Konuşmaya açık davet. Yansıtma ve Kişiselleştirme | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Danışma becerileri: Yansıtma ve Kişiselleştirme | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Danışma becerileri: Geri bildirim verme, Cesaretlendirme, Soru sorma, Bilgi verme, Özetleme | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Danışma becerileri: Kendinden referans verme tepkileri, model olma, sezsizlikle uğraşma | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Terapötik beceriler: Empati, saygı, saydamlık, somutluk | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Danışma becerileri: Şimdi ve burada, Bağlama, Yüzleştirme, Yorumlama | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Danışma Becerileri: Psikolojik Danışma Sürecinde Transferans ve Transferansla Başa Çıkma Becerileri. | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Danışmanlık Becerileri: Direnç ve Dirençle Başa Çıkma Becerileri | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Psikolojik Yardım Sürecini Başlatma ve Sonlandırma Becerileri. Psikolojik Danışma Oturumlarını Başlatma ve Bitirme Becerileri. | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dersin değerlendirilmesi | Corey , 2005; Meier, 2007, Hackney and Cormier, 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |