Genel Bilgi
Kod | AR149 |
Ad | Anadolu ve Komşu Bölgeler Paleolitiği I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Anadolu ve komşu bölgelerinin Alt, Orta Ve Üst Paleolitik dönemlerdeki doğal ve çevresel koşulları ve dönemlerin bu koşullara bağlı kültürel, sosyal, ekonomik durumlarındaki değişiklikleri dersin coğrafi sınırları kapsamında öğretmektir.
Dersin İçeriği
İnsanlığın ilk ortaya çıkışından 10 bin yıl öncelerine kadar devam eden Paleolitik çağ, insanın ve onun uygarlıklarının biçimlenişine şahit olan en uzun süreçtir. Bu uzun sürecin tecrübeleri dünyanın her yerinde ayni olmamıştır. Anadolu, coğrafik konumu ile, çeşitli farklılıkta coğrafyalara insanın hareketini, Paleolitik sürecinde de olası kılıyordu. Derste, Anadolu ve Anadolu'yu çevreleyen coğrafyaların, Paleolitik sürecindeki coğrafi, çevresel, iklimsel durumları, genel anlamda doğal şartları birlikte ele alınıp, görseller eşliğinde öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yıldız Sevcan, Anadolu ve Tarih Öncesi Çağlar, Iksad Publications – 2019© ISBN: 978-605-7695-18-5
Notlar
İlgili kaynakça okunsunDinçer, B., 2018 "Anadolu'nun Prehistoryası, Paleolitik Çağ", In: M. Işıklı (Ed.), Anadolu Uygarlıkları (ders kitabı), Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Erzurum.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu ve komşularının Paleolitiğine odaklaşmış çalışmaların yerlerini hatırlar. |
ÖÇ02 | Dersin dahilinde olan bölgelerin Paleolitik koşullarının yüksekliklere göre durumunu açıklar. |
ÖÇ03 | Alt, Orta ve Üst Paleolitik insanının kültürel özelliklerinin, coğrafyalara göre farklılaşabileceğini anlatır. |
ÖÇ04 | Anadolu'nun ve komşularının coğrafi ve çevresel geçmişini genel anlamda açıklar. |
ÖÇ05 | Geçmişin en erken dönemlerindeki flora ve fauna zonlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Geçmişten başlayarak, zaman sürecinde, floral ve faunal zonlardaki değişimleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Anadolu'ya komşu bölgelerin Paleolitik yerleşimlerini kavrar. |
ÖÇ08 | Anadolu'nun Alt Paleolitik coğrafi, ekonomik ve kültürel durumlarını açıklar. |
ÖÇ09 | Anadolu'nun Orta Paleolitik coğrafi, ekonomik ve kültürel durumlarını açıklar. |
ÖÇ10 | Anadolu'nun Üst Paleolitik coğrafi, ekonomik ve kültürel durumlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel araştırma tarihi. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | Coğrafi durum | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Coğrafi ve çevresel tarih | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
4 | Paleolitik iklim ve dalgalanmalar- zirveler | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
5 | Paleolitik iklim ve dalgalanmalar- orta yükseklikler. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
6 | Paleolitik iklim ve dalgalanmalar- Sahil kesimleri Kitapta ilgili bölüm okunsun Anlatım Soru-Cevap Tartışma Gösteri Benzetim | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Tekrar | Tutmuş oldukları notlar ve tavsiye edilmiş olan makaleler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Dönem konuları, tutulmuş olunan ders notlarından çalışılacak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Başlangıçtaki flora ve fauna zonları | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Floral ve faunal zonlardaki değişim | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Komşu bölgelerin Paleolitik yerleşimleri | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Alt Paleolitik- genel | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Orta Paleolitik- genel | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Üst Paleolitik- genel | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Yarıyıl Sonu Sınavları için konuların tekrarı | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derste tutulan notlar gözden geçirilsin-Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |