Genel Bilgi
Kod | AR153 |
Ad | Protohistorya ve Önasya Arkeolojisine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özlem GİRGİNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı arkeolojiye yeni başlayan öğrencilere arkeolojinin temel kavramlarını öğretmek ve Anadolu'da Neolitik dönemden Hellenistik döneme kadar değişen kültürel süreci ana hatlarıyla tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste arkeolojik terim ve kavramları öğretilmekte ve Anadolu'da yaşamış olan en eski kültürler işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
V. Sevin 1994, Anadolu Arkeolojisinin ABC'si,
Notlar
V. Sevin 2003, Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine Kadar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeolojik terminolojiyi tanımlar |
ÖÇ02 | Arkeoloji bilimini genel hatlarıyla açıklar. |
ÖÇ03 | Tarihlendirme yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Eski Anadolu yerleşim yerlerinin genel özelliklerini inceler |
ÖÇ05 | Anadolu kronolojisini genel hatlarıyla açıklar. |
ÖÇ06 | Eski Anadolu yerleşim yerlerini kronolojik ve bölgesel olarak ayırır |
ÖÇ07 | Anadolu sanatının genel özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ08 | Protohistorik dönemleri yorumlar |
ÖÇ09 | Önasya'da kullanılan yazı sistemlerini açıklar |
ÖÇ10 | Eski Anadolu dillerini ana hatları ile belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Protohistorya ve Önasya arkeolojisine giriş | V.Sevin 1994, Anadolu Arkeolojisinin ABC'si, V.Sevin 2003, Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenlğine Kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arkeolojinin tanımı ve tarihçesi | V.Sevin 1995, Arkeolojik Kazı Sistemi, el kitabı, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kazı ve yüzey araştırmaları için kullanılan terim ve kavramlar | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mimari yapılar için kullanılan terim ve kavramlar | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çanak çömlek formları için kullanılan terim ve kavramlar | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
6 | Ölü gömme adetleri için kullanılan terim ve kavramlar | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Diğer sanat eserleri için kullanılan terim ve kavramlar | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Arkeolojik tarihlendirme yöntemleri: Dendrokronoloji, radyokarbon vd. | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Anadolu'da Neolitik Çağ kültürleri | S.Saltuk 1993, Arkeoloji Sözlüğü, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Anadolu'da Kalkolitik Çağ kültürleri | V.Sevin 2003, Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anadolu'da Erken Tunç Çağ kültürleri | V.Sevin 2003, Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap |
13 | Anadolu'da Orta Tunç Çağ kültürleri | V.Sevin 2003, Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Anadolu'da Geç Tunç ve Demir Çağı kültürleri | V.Sevin 2003, Eski Anadolu ve Trakya, Başlangıcından Pers Egemenliğine kadar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yakın Doğu'da ve Anadolu'da kullanılan diller ve yazı sistemleri | Kitap ve makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 8 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |