Genel Bilgi
Kod | AR159 |
Ad | Önasya Mitolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ELİF GENÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, antik toplumların inanç sistemlerinin gelişimini ve kültürler arasındaki etkileşimini anlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, dünyanın en eski yazılı edebiyat örnekleri olarak mitoslar incelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kramer,2001, Sumer Mitolojisi; Bottero-Kramer 2006, Mezopotamya Mitolojisi; Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi; Karauğuz,G.; 2001, Hitit Mitolojisi.
Notlar
Heidel, A.2000, Enüma Eliş, Babil Yaratılış Destanı (çeviren İsmet Birkan) Aytaç Yayınevi, Ankara. -Jackson,D.P., 2005, Gılgamış Destanı (çeviren Ahmet Antmen) Arkadaş Yayınevi, Ankara. -Black,J.-Green,A.2003, Mezopotamya Mitolojisi Sözlüğü, Tanrılar, İfritler, Semboller, Aram Yayıncılık, İstanbul. -Erhat,A. 1993, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitapevi, İstanbul. -Saltuk,S. 1993, Arkeoloji Sözlüğü, İnkılap Yayınevi, İstanbul. -Ceram, C.W. 1994, Tanrıların Vatanı Anadolu, (çeviren Esat Mermi Erendar), Remzi Kitapevi, İstanbul. -Sevin,V. 1994, Anadolu Arkeolojisinin ABC’si, Simavi Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlkel toplumlarda dini inançların nasıl ortaya çıktığını belirtir. |
ÖÇ02 | Önasyada yaşamış olan kültürlerin mitoslarının neden yazıldığını özetler. |
ÖÇ03 | Mitos çeşitlerini sınıflandırır. |
ÖÇ04 | Mitosların toplum yaşantısındaki yerini ve önemini belirtir. |
ÖÇ05 | İnançların birbirini nasıl etkilediğini analiz eder. |
ÖÇ06 | Mitsel olayların bir kültürden diğer kültüre nasıl geçiş yaptığını araştırır |
ÖÇ07 | Doğa olaylarının geçmiş toplumlar tarafından nasıl yorumlandığını tartışır |
ÖÇ08 | Doğa olayları ile göksel tanrılar arasındaki ilişkiyi özetler |
ÖÇ09 | Mitolojik konular ile sanat eserleri arasındaki etkileri değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünyanın En Eski Yazılı Edebiyat Örnekleri Olarak Mitoslar | Kramer,2001, Sumer Mitolojisi, s.23-60.; Bottero-Kramer 2006, Mezopotamya Mitolojisi s.83-114; Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi s.13-19. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sumer Tanrıları | Kramer,2001, Sumer Mitolojisi, s.61-66;Bottero-Kramer 2006, Mezopotamya Mitolojisi s.115; Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.20-22. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
3 | Sumer Mitosu: Yaratılış Mitosu | Kramer,2001, Sumer Mitolojisi, s.66-106.; Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.23-37. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Evrenin Düzenlenmesi: Enki ve Ninhursag Mitosu, Enki ve Sumer Mitosu | Kramer,2001, Sumer Mitolojisi, s.106-141.; Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.40-43. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dumuzi ile İnnana Mitosu; Gılgamış Mitosu | Kramer,2001, Sumer Mitolojisi, s.153-181; Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.44-46. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Babil Yaratılış Mitosu Enuma Eliş; Tufan Mitosu | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.47-59; Heidel, 2000, Enüma Eliş, Babil Yaratılış Destanı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Babil Gılgamış Mitosu, Adapa Mitosu, Etana ve Kartal Mitosu, Zu Mitosu | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.60-77; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Anadolu Mitosları: Hatti ve Hitit Tanrıları | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.131; Karauğuz,G.; 2001, Hitit Mitolojisi, | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Hatti Kökenli Mitoslar: İlluianka, Telepinu ve Deniz Tanrısının Kızı | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.135-140; Karauğuz,G.; 2001, Hitit Mitolojisi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hurri Kökenli Mitoslar: Kumarbi, Ullikummi Mitosu | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.133-137; Karauğuz,G.; 2001, Hitit Mitolojisi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mezopotamya Kökenli Mitoslar: Gılgamış | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.133-137; Karauğuz,G.; 2001, Hitit Mitolojisi, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Frig Mitosları | Roller,L.E.;2007, Frig Dini ve Kült Uygulamaları s.141-148. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ugarit, Kenan Bölgesi Mitosları | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi, s.111-130,141-219. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Hooke,2002, Ortadoğu Mitolojisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |