AR167 Neolitik-Kalkolitik Çağda Anadolu I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR167
Ad Neolitik-Kalkolitik Çağda Anadolu I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Güneybatı Asya'daki Neolitik dönemin temel konularını sunmak ve Anadolu'da dönemin önemli yerlerini incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu derste Geç Epi-Paleolitik Anadolu, evcilleşmenin coğrafyası, Anadolu'da Akeramik ve Seramikli Neolitik dönemler işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Düring, B. 2010. The Prehistory of Asia Minor. Cambridge. Sagona, A., P. Zimansky. 2015. Arkeolojik Veriler Işığında Türkiye’nın En Eski Kültürleri. Arkeoloji ve Sanat.

Notlar

Özdoğan, M., N. Başgelen. 2007-2010. Türkiye’de Neolitik Dönem. Arkeoloji ve Sanat.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeologların yerleşiklik, yiyecek üretimi, ve evcilleşmeyi nasıl tanımladıklarını tanır
ÖÇ02 Yakın Doğu'da yiyecek üretiminin başlangıcında Anadolu'nun rolünü kavrar
ÖÇ03 Anadolu'da Epipaleolitik adaptasyonları kavrar
ÖÇ04 Güneydoğu Anadolu'da MÖ. 10.-8. bin sırasındaki ekonomik, sosyal, ritüel ve teknolojik gelişmeleri (Seramiksiz Neolitik) tanır
ÖÇ05 MÖ 9.-8. bin sırasında Orta Anadolu'da yiyecek üretim yerleşimlerinin görülüşünü kavrar
ÖÇ06 Göller bölgesi ve Batı Anadolu'da Akeramik neolitik yerleşim kanıtlarını tanır
ÖÇ07 Anadolu'da çanak çömlek kullanımının başlangıcını tanır
ÖÇ08 Anadolu'da MÖ 7. bin sırasındaki ekonomik, sosyal, ritüel ve teknolojik gelişmeleri (Seramikli Neolitik) kavrar
ÖÇ09 Anadolu'daki anahtar Neolitik yerleşimleri (tarihler, mimari, ölü gömme gelenekleri, sanat) tanır
ÖÇ10 Yiyecek üretiminin Avrupa'ya sıçramasında Anadolu'nun rolünü kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dönemin hedefleri; kronolojik çerçeve; yiyecek üretimi ve bitkiler ve hayvanların evcilleşmesi. tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Anadolu ve komşularında Epipaleolitİk avcı-toplayıcı topluluklar tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Güneydoğu Anadolu'da erken yerleşiklik ve köy mimarisi (MÖ. 10.-9. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Güneydoğu Anadolu'da erken köylerin ekonomik temelleri (MÖ. 10.-9. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Güneydoğu Anadolu'da Erken Neolitik gömmeleri, sanat ve ritüel tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Güneydoğu Anadolu'da Geç Akeramik Neolitik gelişmeler tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Obsidiyen ticareti ve yontuk taş teknolojileri tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara Sınavlar sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Güneydoğu Anadolu dışına yiyecek üretiminin sıçraması- Akeramik ve Keramik Neolitik tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Kapadokya'daki erken köyler (MÖ.9.- 7. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Konya Ovasındaki erken köyler (MÖ.9.-7. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Göller bölgesindeki erken köyler (MÖ: 8.-7. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Ege Bölgesindeki erken köyler (MÖ:7.-6. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Marmara bölgesindeki erken köyler (MÖ.7.-6. bin) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Avrupa'ya yiyecek üretiminin sıçramasında Anadolu'nun rolü tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 79
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,16
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.06.2024 12:56