Genel Bilgi
Kod | AR172 |
Ad | Arkeolojide Kazı ve Araştırma Yöntemleri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çeşitli tarihlendirme tekniklerinin gereklilikleri ve sınırlamalarının tartışılması ve arkeolojik nesnelerin, botanik ve faunal toplulukların analiz edilmesi için amaç ve yöntemlerin sunulmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste çeşitli tarihlendirme tekniklerini, nesneleri, hayvan kemiklerini ve bitki kalıntılarını analiz etmek için teknikler ve yöntemler, ve arkeolojik yerleri daha geniş bölgesel bağlamda anlamaya yönelik yaklaşımlar işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Renfrew, C., P. Bahn. 2017. Arkeoloji, Kuramlar, Yöntemler ve Uygulama. Homer. Ünlüsoy, S., C. Çakırlar, Ç. Çilingiroğlu. 2017. Arkeolojide Temel Yöntemler. Ege.
Notlar
Sevin, V. 1999. Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı. Arkeoloji ve Sanat.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyokarbon tarihlendirme tekniğini ve diğer tarihlendirme teknikerini kavrar |
ÖÇ02 | Buluntu tipolojilerinin oluşturulmasını ve kullanımını kavrar |
ÖÇ03 | Kullanım izi analizi, kalıntı analizi, hammadde kaynağı analizi ve buluntulara ilişkin diğer arkeometrik çalışmaların ilkelerini anlar |
ÖÇ04 | Hayvan kemiklerinin arkeolojik topluluklarının temel analizini anlar |
ÖÇ05 | Bitki kalıntılarının bir araya getirilmesinden elde edilebilecek bilgileri anlar |
ÖÇ06 | İnsan iskeletinden ulaşılabilecek bilgileri kavrar |
ÖÇ07 | Arkeolojide izotop analizi ve kimyasal karakterizasyon çalışmalarının uygulamalarını kavrar |
ÖÇ08 | Arkeolojik yerlerini bölgesel ortamlarında anlamaya yönelik yaklaşımları kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Birinci dönem konularının gözden geçirilmesi | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Kronoloji - göreli tarihlendirme | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Kronoloji - mutlak tarihlendirme (radyokarbon) | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Kronolojji - mutlak tarihlendirme (diğer teknikler) | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Laboratuvar analizi - yontuk taş | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Laboratuvar analizi - çanak çömlek | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Laboratuvar analizi - hayvan kemikleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Laboratuvar analizi - insan kemikleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Laboratuvar analizi - bitki kalıntıları | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Laboratuvar analizi - izotop analizleri ve aDNA | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Laboratuvar analizi - hammaddelerin kimyasal karakterizasyonu | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Bölgesindeki arkeolojik yerler (1) | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Bölgesindeki arkeolojik yerler (2) | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Araştırma sonuçların birleştirmesi | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |