Genel Bilgi
Kod | AR359 |
Ad | Deneysel Arkeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni bir araştırma yöntemi olan arkeoloji biliminin deneysel olarak uygulanması ve geliştirilmesi bu dersin amacıdır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini, arkeolojik buluntular ışığında, eski toplumları yeniden canlandırabilmek, tarih öncesi teknolojileri dolayısı ile sosyal ve ekonomik sistemleri anlayabilmek ve bugünkü sistemler ile ilişkilendirebilmek için, insanın kültür tarihini oluşturan ilk ve en eski nesneler olan taş ve kemik alet teknolojileri ile madencilik, dokumacılık, çömlekçilik, mimari yapılar gibi her türlü buluntunun yeniden canlandırılmasına yönelik araştırma yöntemlerinin uygulanması ve geliştirilmesini içeren araştırmalar ve deneysel çalışmaların anlatılması ve uygulanması oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Psiko-motor becerilerinin gelişmiş olması
Kaynaklar
Derin, Z., 2008c. “Yeşilova Höyüğü”, Aktüel Arkeoloji 6: 50–61. Ülkü Türkoğlu. Deneysel Arkeoloji ve Kültürel Yaşam, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi https://www.researchgate.net/profile/Necmi-Karul-2/publication/346656972_Aktopraklik_Acikhava_Muzesi_ve_Arkeoloji_Okulu_2015/links/5fccc42fa6fdcc697be4bf45/Aktopraklik-Acikhava-Muezesi-ve-Arkeoloji-Okulu-2015
Notlar
Önceki uygulamaların incelenmesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeolojik kazılarda çıkan, tarih öncesi dönemlere ve eski çağlara tarihlendirilen her türlü organik veya inorganik buluntunun yeniden canlandırılmasını tanımlar |
ÖÇ02 | Geçmişin aydınlanmasını sağlamaya katkı sağlayacak deneyler ve araştırmaları tanımlar. |
ÖÇ03 | Arkeoparklar, açıkhava müzeleri, çocuklar ve toplum için arkeoloji gibi çok sayıda faaliyet ve aktivite için gerekli ve ihtiyaç duyulan konuları anlar |
ÖÇ04 | Uzman ekip ile malzeme sağlayarak deneysel arkeoloji alanında çeşitli faaliyetleri sıralar |
ÖÇ05 | Eski çağlarda sanat, zanaat, tarım, yeme içme geleneği gibi konulardan oluşan tematik arkeoloji sergilerini analiz eder |
ÖÇ06 | Deneysel arkeoloji konusunda seminerler, kurslar ve konferanslar düzenlemeyi ayırt eder. |
ÖÇ07 | Faaliyet alanlarıyla ilgili kamu ve özel sektör kuruluşlarıyla ortak projeleri sentezler. |
ÖÇ08 | Kültür alanında canlılık yaratmak ve toplumun geçmiş ile olan bağını güçlendirmek için yeni yöntemleri değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneysel arkeoloji kavramı | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Arkeolojik kazılarda çıkan, tarih öncesi dönemlere ait her türlü organik veya inorganik buluntunun tanımlanması | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Türkiyede deneysel arkeoloji | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Deneysel arkeoloji araştırma ve uygulama merkezinin ilk ve tek örneği (Bilecik) | İlgili örnek incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Dünyada deneysel arkeoloji | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Arkeoparklar, açıkhava müzeleri. | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çocuklar ve toplum için arkeolojik faaliyet ve aktiviteler | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Sanat, zanaat, tarım, yeme içme geleneği gibi konulardan oluşan tematik arkeoloji. | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Deneysel arkeoloji konusunda ulusal ve uluslararası seminerler, kurslar ve konferanslar. | İlgili örnekler incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Faaliyet alanlarıyla ilgili ortak projeler yürütme | İlgili çalışmalar yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Taş ve kemik alet teknolojileri | İlgili kaynaklar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Madencilik, dokumacılık, çömlekçilik canlandırmaları | İlgili çalışmalar yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
14 | Farklı uzmanlıkları olan yerli ve yabancı bilim insanlarının deneyimlenmesi | İlgili deneyimler paylaşılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel değerlendirme | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütünleme Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |