AR433 Prehistorik Sanat

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR433
Ad Prehistorik Sanat
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, prehistorik dönemlerin toplumlarının ekonomik ve sosyal yapılarını, manevi dünyalarını, bıraktıkları sanat eserlerine dayanarak anlatmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, prehistorik sanatın çeşitli biçim ve tarzları, toplumların kültürü ile biçimlenişi, dğnya genelinde tespit edilmiş kanıtlar beraberliğinde işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bruno David, 2017, Cave Art (World of Art) Thames & Hudson, Feb 28, 2017

Notlar

Michael Gross, Cave art reveals human nature, Current Biology 30, R95–R111, February 3, 2020


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanatın ne olabileceğini, felsefi açıdan değerlendirir. Sanatın, diğer beceri gerektiren meslek gurupları ile arasındaki ilişki ve farklılıklarını açıklar. Sanatı sosyal içerikler bağlamında değerlendirir.
ÖÇ02 Sanatın en erken görünümlerini, oluşum, gelişim ve amaç açısından insanın evrimi eşliğinde analiz eder. Arkeolojik sanat ürünlerini etnografik karşılaştırmalar ile ele alarak erken sanat ürünlerindeki anlamlara yönelik toplumsal yorumlar yapar.
ÖÇ03 Paleolitik dönem sanatının manalandırmada fikirler sunar. Modern Homo sapiens ile sanatın ilişki derecelerini yorumlar.
ÖÇ04 Sanatın arkeolojik kanıtlarını etnografik kıyaslamalarla açıklar. Fonksiyonel malzemelerin dekore ediliş nedenlerini yorumlar.
ÖÇ05 Etnografik figürinlerden yola çıkıp aynı anlamları arkeolojik buluntularda değerlendirir. Prehistorik gösterimlerden dönemin ekoloji yorumları için tahminler yapar.
ÖÇ06 Sanatı insanın göç güzergahı beraberinde değerlendirir.
ÖÇ07 Motifleri sanat çeşitleri bağlamında ele alabilir, Kaya yüzeylerindeki sanatsal vurgulamaların tekniklerine yönelik yorumları yapar.
ÖÇ08 Prehistorik sanatı tarihlendirme ve korumaya yönelik sorunları kavrar.
ÖÇ09 Ekoller yaratan Avrupa, Avusturalya ve Afrika mağaralarındaki sanatsal gösterimleri tanır, Anadolu'nun sanat açısından bulunduğu durumu yorumlar.
ÖÇ10 Avrupa'da mağara resimlerinin yayılım güzergahlarının nedenlerini yorumlar, Dünyanın çeşitli yerlerindeki etnografik mağara ve kaya yüzeylerindeki gösterimlerden prehistorik dönemler için analojiler yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanatın tanımı, sanatı anlamak, artist ve zanaatkar, sanatın yansıttıkları. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Semboller ve sanat, sanat ve dekorasyon. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Bütün gösterimler sanat mıdır, sanatın sosyal ve kültürel bağlamı Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Paleolitik sanata genel bakış. Modern Homo sapiens ve sanat. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Arkeoloji için sanatı etnografik kıyaslama. İnsanlar çanak çömleği niçin süsler? Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Etnografik figürinler. Figürinlerde arkeolojik bir durum olarak Çatal Höyük Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
7 Ara sınav için genel tekrar, Tutulmuş olunan notlar gözden geçirilmeli. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Modern Homo sapiens ve sanat. Avrupa'nın Üst Paleolitik sanatı. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Taşınır sanatta insan, hayvan ve diğer elemanlar. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Mağara duvar sanatındaki konular ve sitiller, kullanılmış olan renkler ve malzemeler. Prehistorik sanatı tarihlendirme zorlukları. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Avusturalya ve Güney Afrika kaya sanat Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
13 Mağara resimlerinin Avrupa yayılımı ve ekollere yol açan mağaralar. Avrupa Üst Paleolitik mağara sanatı tartışma odakları: sanat içindir, av büyüsü, totemizm ve şamanizm , strüktüralizm (yapısalcılık) ve sosyal iletişim. Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
14 Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri I Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri II Tavsiye edilecek makale okunmalı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.08.2024 12:45