Genel Bilgi
Kod | AR433 |
Ad | Prehistorik Sanat |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, prehistorik dönemlerin toplumlarının ekonomik ve sosyal yapılarını, manevi dünyalarını, bıraktıkları sanat eserlerine dayanarak anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, prehistorik sanatın çeşitli biçim ve tarzları, toplumların kültürü ile biçimlenişi, dğnya genelinde tespit edilmiş kanıtlar beraberliğinde işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bruno David, 2017, Cave Art (World of Art) Thames & Hudson, Feb 28, 2017
Notlar
Michael Gross, Cave art reveals human nature, Current Biology 30, R95–R111, February 3, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanatın ne olabileceğini, felsefi açıdan değerlendirir. Sanatın, diğer beceri gerektiren meslek gurupları ile arasındaki ilişki ve farklılıklarını açıklar. Sanatı sosyal içerikler bağlamında değerlendirir. |
ÖÇ02 | Sanatın en erken görünümlerini, oluşum, gelişim ve amaç açısından insanın evrimi eşliğinde analiz eder. Arkeolojik sanat ürünlerini etnografik karşılaştırmalar ile ele alarak erken sanat ürünlerindeki anlamlara yönelik toplumsal yorumlar yapar. |
ÖÇ03 | Paleolitik dönem sanatının manalandırmada fikirler sunar. Modern Homo sapiens ile sanatın ilişki derecelerini yorumlar. |
ÖÇ04 | Sanatın arkeolojik kanıtlarını etnografik kıyaslamalarla açıklar. Fonksiyonel malzemelerin dekore ediliş nedenlerini yorumlar. |
ÖÇ05 | Etnografik figürinlerden yola çıkıp aynı anlamları arkeolojik buluntularda değerlendirir. Prehistorik gösterimlerden dönemin ekoloji yorumları için tahminler yapar. |
ÖÇ06 | Sanatı insanın göç güzergahı beraberinde değerlendirir. |
ÖÇ07 | Motifleri sanat çeşitleri bağlamında ele alabilir, Kaya yüzeylerindeki sanatsal vurgulamaların tekniklerine yönelik yorumları yapar. |
ÖÇ08 | Prehistorik sanatı tarihlendirme ve korumaya yönelik sorunları kavrar. |
ÖÇ09 | Ekoller yaratan Avrupa, Avusturalya ve Afrika mağaralarındaki sanatsal gösterimleri tanır, Anadolu'nun sanat açısından bulunduğu durumu yorumlar. |
ÖÇ10 | Avrupa'da mağara resimlerinin yayılım güzergahlarının nedenlerini yorumlar, Dünyanın çeşitli yerlerindeki etnografik mağara ve kaya yüzeylerindeki gösterimlerden prehistorik dönemler için analojiler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanatın tanımı, sanatı anlamak, artist ve zanaatkar, sanatın yansıttıkları. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Semboller ve sanat, sanat ve dekorasyon. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Bütün gösterimler sanat mıdır, sanatın sosyal ve kültürel bağlamı | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Paleolitik sanata genel bakış. Modern Homo sapiens ve sanat. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Arkeoloji için sanatı etnografik kıyaslama. İnsanlar çanak çömleği niçin süsler? | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Etnografik figürinler. Figürinlerde arkeolojik bir durum olarak Çatal Höyük | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
7 | Ara sınav için genel tekrar, | Tutulmuş olunan notlar gözden geçirilmeli. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Modern Homo sapiens ve sanat. Avrupa'nın Üst Paleolitik sanatı. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Taşınır sanatta insan, hayvan ve diğer elemanlar. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Mağara duvar sanatındaki konular ve sitiller, kullanılmış olan renkler ve malzemeler. Prehistorik sanatı tarihlendirme zorlukları. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Avusturalya ve Güney Afrika kaya sanat | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Mağara resimlerinin Avrupa yayılımı ve ekollere yol açan mağaralar. Avrupa Üst Paleolitik mağara sanatı tartışma odakları: sanat içindir, av büyüsü, totemizm ve şamanizm , strüktüralizm (yapısalcılık) ve sosyal iletişim. | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri I | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Anadolu'nun prehistorik Sanattaki Yeri II | Tavsiye edilecek makale okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |