Genel Bilgi
Kod | AR463 |
Ad | Su Altı Arkeolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su altı arkeolojisinin terminolojisi, inceleme alanları, tarihçesi, Türkiyedeki başlangıcı, antik dönem batıkları, antik dönem gemi tipolojisi ve günümüzde yapılan sualtı kazı ve yüzey araştırmaları bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, su altı arkeolojisi terminolojisi, su altı kazı teknikleri, su altı araştırma teknikleri, antik batık araştırmaları, antik tekne tipolojisi, uzak bölgeler arası deniz ticareti oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerektirmez
Kaynaklar
Bass, G. F., Frey , D. A. and Pulak, C.. 1984. A Late Bronze Age Shipwreck at Kaş, Turkey, International Journal of Nautical Archaeology 13: 271-79. Pulak, C.. 1995. Uluiburun Batığı, Arkeoloj ve Sanat 71: 4-25. Bass, G. F.. 1975. Archaeology Beneath the Sea. New York.
Notlar
Haftalık ders konusuna uygun kaynaklar ilgili hafta için önerilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su altı arkeolojisini açıklar |
ÖÇ02 | Sualtı arkeolojisinin inceleme alanlarını tanımlar |
ÖÇ03 | Sualtı arkeolojisinin tekniklerini sıralar |
ÖÇ04 | Dalış teknik ve bilgilerini anlar |
ÖÇ05 | Su altı arkeolojisini tarihçesini analiz eder |
ÖÇ06 | Batıklar ve gemi tipolojisini ayırt eder |
ÖÇ07 | Antik Dönem deniz ticaretini sentez yapar |
ÖÇ08 | Günümüz sualtı kazı ve araştırmalarındaki yeni teknik ve yöntemleri değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sualtı arkeolojisine giriş | İlgili kaynaklar okunsun. Kikladic Mettalurgeye and The Aegan Early Bronze Age, COLİN RENFREW, AJA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Denizsel arkeoloji | İlgili kaynaklar okunsun. A Syrian Trading Venture to Egypt, De Greave, D. FAULKNER, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Batık arkeolojisi | İlgili kaynaklar okunsun. Nemi Gölü Batığı, Mary Rose Batığı, Zurih Gölü su altı kalıntıları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Su altı arkeolojisinin inceleme alanları | İlgili kaynaklar okunsun. Limanlar, Dalgakıran, Mendirek, tapınaklar, deniz fenerii nekropol alanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sualtı arkeolojisinin tarihsel gelişimi | İlgili kaynaklar okunsun. George Bass, Cemal Pulak, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkiyede su altı arkeolojisi | İlgili kaynaklar okunsun. Uluburun Batığı, Gelidonya Batığı, Hakan Öniz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkiyedeki batıklar | İlgili kaynaklar okunsun. Tunç Çağında Doğu Akdenizde Ticaret ve Gemi Teknolojisi, Özlem Balkozak, Konya. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sualtı yüzey araştırması | İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin hammaddesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sualtı tarama metodları | İlgili kaynaklar okunsun. U arama metodu, Genişleyen kareler metodu, Jack-stay arama metodu, halatlı arama, serbest dalış | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sualtı kazı teknikleri | İlgili kaynaklar okunsun. Kıyı yapısı, su hareketleri, derinlik, teknenin ham maddesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Antik gemi tipolojisi | İlgili kaynaklar okunsun. Anadoluda tekne tipolojisi (MÖ 3000-MS 400) Harun Öztaş, Ankara | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Antik Dönem deniz ticareti | İlgili kaynaklar okunsun. Başlangıcından Roma Dönemine kadar Doğu Akdenizde Denizcilik ve Gemi Yapımı Atakan Aydınoğulu, Çanakale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Sualtı kazısı yapılan yerleşim yerleri | İlgili kaynaklar okunsun. Yeni kapı, Limantepe, Marmara Adası, Bodrum Myndos | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme -Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Değerlendirme -Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütünleme Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |