Genel Bilgi
Kod | AR471 |
Ad | Yontuk Taş ve Küçük Buluntu Çizimi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere, insanın üretiminin en erken kanıtları olan yontuk taş buluntların ve diğer erken dönem küçük objelerin çizimlerinin genel anlamda göstermektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, ham maddeden başlanmak üzere, yonga, dilgi ve onlardan biçimlendiren yontuk taş objelerin çiziminde gerekli olan genel bilgiler işlenmekte ve yontuk taş malzemelerin çizim pratikleri yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Temel çizim ekipmanlarının (her öğrencinin kendine ait) olması gereklidir.
Kaynaklar
-Yükmen, 1991, Adıyaman Yonga ve Dilgilerinin Teknolojik ve Tipolojik Açıdan Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi), 2.8. Ölçüm Yöntemleri, Ankara -John J. Shea, 2019, Paleolitik ve Neolitik Yakın Doğu'da Taş Aletler,-Bir rehber, Doruk Yayınları, İstanbul.
Notlar
-M.L. İnizan ve diğerleri, 1999, Knapped Stones Teknolojisi ve Terminolojisi, 1999, Fransa
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel çizim malzemelerini ve bunların nasıl kullanılacağını bilir. |
ÖÇ02 | Farklı yontma taş kategorilerini ve önemli özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Yontma taş çizim kurallarını anlar ve uygulayabilir |
ÖÇ04 | Yontma taş çizimlerinin farklı stillerini ve amaçlarını anlar. |
ÖÇ05 | Temel kavramları bilir. |
ÖÇ06 | Çizimi yapılacak malzemeyi analizin gerkeliliğini kavrar. |
ÖÇ07 | Çizimi yapılacak malzemeyi yönlendirmeyi bilir. |
ÖÇ08 | Eskiz çizimleri yayına hazırlamayı bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çizim malzemelerinin tanıtımı ve planlama:ne çizilecek, nasıl çizilecek? | -M.L. İnizan ve diğerleri, 1999, Knapped Stones Teknolojisi ve Terminolojisi, 1999, Fransa, 7. Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | Genel İlkeler | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Çizimi yapılacak malzemelerin yönlendirilmesi | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Çizimi yapılacak malzmelerin ölçüm esasları. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Bilgi kayıt formları. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Çizimi yapılacak malzmenin analizi. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Yumru ve çekiç çizimi. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
9 | Semboller. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Yumru ve çekiçin bilgi formuna analizi ve çiziminin aydıngere aktarımı. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Yonga, dilgi ve üretim artıklarının kontur çizimi, bilgi formuna analizleri I. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Yonga, dilgi ve üretim artıklarının kontur çizimi, bilgi formuna analizleri II. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Yonga, dilgi ve üretim artıklarında detay çizim I. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Yonga, dilgi ve üretim artıklarında detay çizim II. | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Yapılanları hatırlama. | Derslerde tutulmuş olan notlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |