Genel Bilgi
Kod | ARY716 |
Ad | Erken ve Orta Tunç Çağı Anadolu Ticaret Ağı ve Kültüler Bağlantıları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
MÖ 3. binyılın ikinci yarısından itibaren benzer eşyaların değiş tokuş edilmiş olması, bölge merkezlerinin ticaret için işbirliği yapmış olması muhtemel Anadoluda yer alan önemli merkezlerden Kültepe, Alacahöyük, Acemhöyük, Karahöyük, Seyitömer, Küllüoba, Liman Tepe, Miletos ve Troya gibi yerleşmelerin bu ticaret ağındaki rolleri bu dönem ticaret ağını ve işleyişini anlamak bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Erken ve Orta Tunç Çağında Anadolunun kendi içindeki kültürel aktarımlar, özellikle metallerin diğer hammadde ve mallarla birlikte dağıtılması üzerine kurulmuş kapsamlı bir ticaret ağı, Bölgelerarası teknolojik ve ekonomik açıdan birbiri ile etkileşim durumları, ekonomik değeri olan eşyaların ve hammaddelerin, diğer yandan metalürjik gelişmelerden, çömlek üretimine, mimariye, dini inançlara, mühürcülüğe kadar yeni teknoloji ve fikirlerin kültürler arasındaki benzerlik ve farklılıkları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ders sırasında notlar verilmektedir.
Notlar
Haftalık olarak derslere uygun kaynaklar önerilmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu kronolojisini tanımlar |
ÖÇ02 | Mezopotamya kronolojisini tanımlar |
ÖÇ03 | Anadolu ve çevre bölge coğrafyalarını ayırt eder |
ÖÇ04 | Anadolu Erken ve Orta Tunç Çağı kültürlerini inceler |
ÖÇ05 | Anadolu ve komşu bölgeler ile ticaret bağlantılarını ve şeklini irdeler |
ÖÇ06 | Ticaretteki başlıca ürünleri ve hammadde konularını tanımlar |
ÖÇ07 | Uzun mesafeli ticaret rotalarını sınıflandırır |
ÖÇ08 | Erken Tunç Çağı ve Orta Tunç Çağı ticaret anlayışındaki farklıkları ve yenilikleri ilişkilendirir |
ÖÇ09 | Anadolu ile yapılan ticaretin boyutlarını yazılı belgelerden inceler |
ÖÇ10 | Anadolu Tunç Çağları ticaret ağını ve sistemini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anadolu Kronolojisi | İlgili yayınlar okunacak Kutlu A. Yener 2020. Anatolische Topfmarken im 3. Jahrtausend | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mezopotamya Kronolojisi | İlgili yayınlar okunacak Michele Massa-Vasıf Şahoğlu-Apdullah Hacar- Gorko Barjamovic | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Anadolu ve komşu bölgeler coğrafyası | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Antik doğal yollar ve geçitler | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Anadolunun doğal hammadde kaynakları | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Önemli ticaret rotaları | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ticaretin başlangıcı ve yöntemleri | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Anadolu Erken ve Orta Tunç Çağı Anadolu ticari ürünleri ve yöntemleri | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Anadolu Erken ve Orta Tunç Çağı ticaret merkezleri | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Ticarette madenin önemi | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Uzun mesafeli ticaret | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Ticaretin Anadoluya kazandırdıkları | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Anadolunu Tunç Çağlarında ticaretteki rolü | İlgili yayınlar okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
15 | Genel tekrar | Genek tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Genel Değerlendirme | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yıl sonu sınavları | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |