ARY707 Prehistorik Yerlerin Oluşum Modelleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY707
Ad Prehistorik Yerlerin Oluşum Modelleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, tarih öncesi alanları oluşturan doğal ve insan faktörlerinin modellerini inceler ve bu modellerin tarih öncesindeki insan faaliyetlerinin arkeolojik yorumlanmasına nasıl yardımcı olduğunu tartışır.

Dersin İçeriği

Tarih öncesi arkeolojik alanlar, insan faaliyetleri ve jeomorfolojik kuvvetlerin değişen kombinasyonları ile oluşabilir. Sonuç olarak, tarih öncesi bir yerleşim yerinin yorumlanması, öncelikle yerleşimin nasıl oluştuğunun anlaşılmasını gerektirir. Ders, tarih öncesi yerleşimleri oluşturan birçok faktörü ve bu faktörlerin tarih öncesindeki insan faaliyetlerinin yorumlanmasıyla nasıl ilişkili olduğunu örneklerle incelemektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Erol, O. 1979, Dördüncü Çağ (Kuvaterner) Jeoloji ve Jeomorfolojinin ana çizgileri, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Basımevi, Ankara Günal, N., 2020, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 18, Sayı 35 Demirel, E., 2018, Temel Jeoloji ve Jeomorfoloji

Notlar

Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Prehistorik yerlerin insan tarafından nasıl oluşturulduğunu kavrar.
ÖÇ02 Öğrenci, prehistorik yer kavramının içeriğini ve çeşidini kavrar.
ÖÇ03 Arkeolojik stratigrafinin detaydaki problemlerini kavrar.
ÖÇ04 Doğal kuvvetlerin arkeolojik yerlere olumlu etkilerini kavrar.
ÖÇ05 Mağara ve kaya sığınaklarındaki arkeoljik yerlerin oluşumunu açıklamaya yönelik modelleri kullanmayı öğrenir.
ÖÇ06 Höyüklerin oluşumunu açıklamaya yönelik modelleri kavrar.
ÖÇ07 Prehistorik yerlerin insan tarafından bozulduğunu kavrar.
ÖÇ08 Doğal kuvvetlerin arkeolojik yerlere olumsuz etkilerini kavrar.
ÖÇ09 Tarih öncesi yerleşimleri oluşturan faktörleri kavrar.
ÖÇ10 Tarih öncesi yerleşimleri oluşturan faktörlerin tarih öncesindeki insan faaliyetleri ile ilişkisini kavrar.
ÖÇ11 Modellerin tarih öncesindeki insan faaliyetlerinin arkeolojik yorumlanmasına nasıl yardımcı olduğunu öğrenir.
ÖÇ12 Prehistorik arkeolojinin amaçlarını kavrar.
ÖÇ13 Arkeolojik stratigrafiyi yorumlamayı kavrar.
ÖÇ14 Arkeolojik stratigrafide diyajenezin etkilerini kavrar.
ÖÇ15 Mağaralar için Paleolitik yerleşim modellerini öğrenir.
ÖÇ16 Höyüklerin oluşumunu açıklamaya yönelik modelleri kullanmayı öğrenir.
ÖÇ17 Amaçsız yığma gibi insan faaliyetlerini kavrar.
ÖÇ18 Jeomorfolojik erozyon kuvvetlerini kavrar.
ÖÇ19 Paleolitik açık hava yerleşimlerinin oluşum modellerini kavrar.
ÖÇ20 Prehistorik arkeolojide jeomorfolojini önemini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Yer oluşumu ve prehistorik arkeolojinin amaçları. Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Arkeolojik stratigrafi. Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Amaçlılı depolama gibi insan faaliyetleri. Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Amaçsız yığma gibi insan faaliyetleri. Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Jeomorfoloji – biriktirme kuvvetleri (1) Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Jeomorfoloji – biriktirme kuvvetleri (2) Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara sınav/öğrenci sunumu ve ödevi Tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Jeomorfoloji – erozyon kuvvetleri Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Biriktirme sonrası değişiklik (diyajenez) Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tarih öncesi faaliyetlerin mekansal modelleri. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 İnsan biriktirmesi ve jeomorfoloji - Paleolitik açık hava yeri oluşum modelleri. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 İnsan biriktirmesi ve jeomorfoloji - mağaralarda ve kaya sığınaklarında Paleolitik yerleşim modelleri. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 İnsan biriktirmesi ve jeomorfoloji – prehistorik höyükler oluşumun modelleri. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
15 Genel tartışma Dönem boyunca tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösteri
16 Yıl sonu sınavı/öğrenci sunum ve ödevi Dönem boyunca tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavı/öğrenci sunum ve ödevi Dönem boyunca tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 02:48