Genel Bilgi
Kod | ARY706 |
Ad | Mezopotamya'nın Çevre Kültür Bolgeleri İle İlişkileri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Mezopotamya kültürlerinin komşu kültür bölgeleriyle temaslarının kültürel değişim üzerindeki etkisini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Neolitik Dönem'den Demir Çağı'na kadar Mezopotamya kültürlerinin Anadolu, Suriye ve İran kültür bölgeleri ile ilişkileri analiz edilerek organik bağlar üzerinde durulmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopotamya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
Notlar
Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. Şahoğlu, V. 2005, The Anatolian Trade Network and The İzmir Region During the Early Bronze Age” Oxford Journal of Archaeology 24(4) 339–361; Massa, M. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–8; Özgüç, T. (1959). Kültepe-Kaniş, Asur Ticaret Kolonilerinin Merkezinde Yapılan Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.Özgüç, T. (1986). Kültepe-Kaniş II, Eski Yakın Doğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Özgüç, T. (1959). Kültepe-Kaniş, Asur Ticaret Kolonilerinin Merkezinde Yapılan Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Özgüç, T. (1986). Kültepe-Kaniş II, Eski Yakın Doğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mezopotamya kültürlerinin çevre kültür bölgeleriyle olan kültürel etkileşimlerini ayrıntılı olarak tanır |
ÖÇ02 | Kültürlerin coğrafi yayılımını tanımlar |
ÖÇ03 | Uzun mesafeli ticari faaliyetlerin kültürler arası ilişkiler üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Bölgelere özgü maddi kültür kalıntılarını yorumlar |
ÖÇ05 | Mezopotamya sanatını inceler |
ÖÇ06 | Mezopotamya çanak çömlek geleneğini ayırt eder |
ÖÇ07 | Kültürler arası ilişkileri analiz eder |
ÖÇ08 | Mezopotamya kültürlerinin komşu kültür bölgeleriyle temaslarının kültürel değişim üzerindeki etkisini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mezopotamya’nın Akeramik Neolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mezopotamya’nın Seamikli Neolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mezopotamya'da bulunan Anadolu Kökenli Buluntular | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Tekin, H. 2007, “New Discoveries concerning the Relationship between the Upper Tigris Region and Syro-Cilicia in the Late Neolithic”, AntSt.57:161-169. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mezopotamya’nın Erken Kalkolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Mezopotamya’nın Orta Kalkolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mezopotamya’nın Geç Kalkolitik Dönemde Anadolu ile ilişkileri | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mezopotamya'da Kalkolitik Dönem Anadolu Kökenli Buluntular | Tekin, H. 2017, Tarih Öncesinde Mezopomtaya, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara; Stein, G., 2012, “The Development of Indigenous Social Complexity In late Chalcolithic Upper Mesopotamia in the 5th-4th millennia BC – an Initial Assessment”, ORIGINI XXXIV: 125-151; Rothman, M.S, 2004, “Studying the Development of Complex Society: Mesopotamia in the Late Fifth and Fourth Millennia BC”, JAR 12- 1: 75-119. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mezopotamya’nın MÖ 3. Binyılda Anadolu ile ilişkileri | Şahoğlu, V. 2005, The Anatolian Trade Network and The İzmir Region During the Early Bronze Age” Oxford Journal of Archaeology 24(4) 339–361; Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–87 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mezopotamya’nın MÖ 3. Binyılda İran ile ilişkileri | Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–87 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Mezopotamya’nın MÖ 3. Binyılda Suriye ile ilişkileri | Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–87 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mezopotamya’nın MÖ 2. Binyılda Anadolu ile ilişkileri | Massa, M.-Palmisano,A. 2018, “Change and continuity in the long-distance exchange networks between western/central Anatolia, northern Levant and northern Mesopotamia, c.3200–1600 BCE” Journal of Anthropological Archaeology 49 (2018) 65–8; Özgüç, T. (1959). Kültepe-Kaniş, Asur Ticaret Kolonilerinin Merkezinde Yapılan Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi; Özgüç, T. (1986). Kültepe-Kaniş II, Eski Yakın Doğu’nun Ticaret Merkezinde Yeni Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Mezopotamya’nın MÖ 1. Binyılda Anadolu ile ilişkileri | Khurt Amelie, Eski Çağda Yakındoğu, Cilt II, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2009, Tadmor 1958 H. Tadmor, “The Campaigns of Sargon II of Assur”, JCS, 12, 1958, 22-100. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mezopotamya ve Kilikya Bölgesi İlişkileri | Kurt Mehmet, “M.Ö. I. Bin Yıl Asur-Anadolu İlişkilerinde Kilikya Bölgesi”, Belleten, Cilt LXX, Sayı 257, TTK. Ankara 2006, s. 1-25., Bing 1987 J. D. Bing, A History of Cilicia During the Assyrian Period, (1987). Ünal 2006 A. Ünal, “Hitit İmparatorluğu’nun Yıkılışından Bizans Dönemi’nin Sonuna Kadar Adana ve Çukurova Tarihi”, ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15/3, 2006, 67-102. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Mezopotamya ve Amik Ovası | Khurt Amelie, Eski Çağda Yakındoğu, Cilt II, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2009. Kurt Mehmet, “M.Ö. I. Bin Yıl Asur-Anadolu İlişkilerinde Kilikya Bölgesi”, Belleten, Cilt LXX, Sayı 257, TTK. Ankara 2006, s. 1-25. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yıl sonu Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yıl sonu Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |