ILEM740 Yeni Medya Teorileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM740
Ad Yeni Medya Teorileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEVDA ÜNAL


Dersin Amacı / Hedefi

Yeni ve etkileşimli medyanın çağdaş toplumdaki rolünü anlamak ve analiz etmek için kritik teorik yaklaşımları eleştirel olarak incelemek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Medya teknolojilerinin ve kültürlerinin gelişimini, kullanımlarını, uygulamalarını ve etkileşimlerini anlama, açıklama ve eleştirel bir şekilde tartışmak için analitik araçlar olarak kullanılabilecek temel teorik fikir ve kavramların tanıtılması.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Yeni Medya Kuramları, Prof. Dr. Filiz Aydoğan (Ed.), Der Yayınları, 2019.

Notlar

Manovich, Lev. The Language of New Media, MIT, 2001.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yeni medya teknolojilerinin merkezi kavramlarını anlar.
ÖÇ02 Yeni medya teorilerini ve yaklaşımlarını eleştirel olarak değerlendirir ve sentezler.
ÖÇ03 Sosyal değişime neden olan ana eğilimlerle ilgili tartışmalara katkıda bulunabilme, örneğin; medya mülkiyeti, ekonomi, fikri mülkiyet, düzenleme, mahremiyet, kimlik, sosyallik, eşitlik.
ÖÇ04 Merkezi yeni medya kuramlarına eleştirel yaklaşın ve bunları toplumdaki, politikadaki ve ekonomideki çağdaş değişimlere değinmek ve açıklamak için uygulayın.
ÖÇ05 Toplum ve teknoloji arasındaki ilişkileri ve etkileşimleri tanımlar.
ÖÇ06 Farklı yeni medya teorilerini karşılaştırın ve benzerliklerini ve farklılıklarını anlayın.
ÖÇ07 Anahtar teorileri bir medya metninin değerlendirmesine veya tarihsel veya çağdaş medya uygulamaları, kullanıcıları, gelişimi ve düzenlemesi örneğinin bir parçası olarak entegre etme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin işlenişinin ve planının tanıtılması Ders kaynaklarını tanıtma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Yeni Medyanın Tarihi Temelleri: Teknoloji Nedir Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Harold Innisi Okumak Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Marshall McLuhanı Okumak Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 McLuhan ve Innisi birlikte değerlendirmek Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Yeniliklerin Yayılması ve Everett M. Rogers Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Daniel Bell ve Sanayi Sonrası Toplum Tartışmaları Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kaynaklarına çalışma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Manuel Castells ve Enformasyon Toplumu ve Enformasyonel Kapitalizm I Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Manuel Castells ve Enformasyon Toplumu ve Enformasyonel Kapitalizm II Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Henry Jenkins-Katılımcı Kültür Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Neil Postman- teknolojinin kültürü yıkıcılığı eleştirisi Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Aktör-Ağ Kuramı Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Beden-Makine Sınırları Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Güncel Tartışmalar Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarına çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarına çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:17