Genel Bilgi
Kod | ILEM737 |
Ad | İletişim Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, mesleki kural ve davranışlar, toplumsal değişim ve etik, popüler kültür ve etik, medyada etik gibi başlıkların, örneklere uyarlanabilmesi amaçlanmaktadır. Mesleki yasalar, öz-denetim mekanizmaları ve diğer etik kodlar ve kuralların iletişim öğrencileri tarafından içselleştirilmesi ve yorumlanması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve modernleşme, İdeal iletişim ortamı-Habermas, eleştirel sosyal teorinin olanakları, etnografik çalışmalar, alan araştırmaları, örnek konu seçimleri ve araştırma olanakları ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından iletişim etiği ve meslek etiği konuları ele alınacak, gazetecilik etiği, halkla ilişkiler etiği ve yeni medya etiği üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders Notları ve Sunumlar
Notlar
Makaleler ve Tezler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik alanındaki temel kavramları tanımlar. . |
ÖÇ02 | İnsan hakları, insan onuru ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
ÖÇ03 | Etik ve ahlak kavramları arasındaki farkları yorumlar. . |
ÖÇ04 | İletişim ve söylem etiği ile ilgili edindiği bilgiler eşliğinde bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişimde etik sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. |
ÖÇ05 | İletişim alanındaki etik problemleri iletişim hakkı ve iletişim özgürlüğü bağlamında yorumlar ve tartışır. |
ÖÇ06 | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş bir birey ve bir araştırmacı olarak olarak, iletişim alanında etik problemler konusunda araştırmalar yapar ve projeler geliştirir. |
ÖÇ07 | İletişim meslek etiği alanıyla düzenlemeler ve yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olup,.yerel, ulusal ve uluslararası olayları etik açıdan izler ve eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etiğe Giriş | Anlatı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | etik kuramları tarihçesine bakış | Okuma ve Yorum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-1 | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-2 | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-3 | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İletişim etiği ve modernleşme | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | İletişim özgürlüğü ve iletişim hakkı | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İletişimsel eylem kuramı ve ideal iletişim ortamı- Habermas | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Söylem etiği tartışmaları | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Eleştirel sosyal teorinin imkanları | Okuma, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Etnografik iletişim çalışmalarında ve alan araştırmalarında etik | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | İletişim etiği ile ilgili güncel örnek olaylar çözümlemeleri 1 | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | İletişim etiği ile ilgili güncel örnek olaylar çözümlemeleri 2 | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | İletişim etiği ile ilgili güncel örnek olaylar çözümlemeleri 3 | Okuma, sunum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı rapor | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı makale | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |