Genel Bilgi
Kod | ILEM733 |
Ad | Çok Kültürlü Toplum ve Farklılıkların Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
1. Küreselleşmede göç/hareketliliğin sebep-sonuç ilişkilerini analiz edebilmelerini sağlamak. Bu oluşumun yarattığı iletişim problemlerinin görünen ve görünmeyen nedenlerini irdeleyebilmek. 2. Göç /Hareketlilik sonucu farklılığın arttığı toplumlarda sosyal-kültürel dokunun değişmesinin farklı hizmet kurumlarının işleyişini nasıl etkileyeceğini ve bunun iletişime nasıl yansıdığını, kuramlar ve uluslararası örneklemle tartışarak öğretmek. 3. Göç ve hareketlilikten dolayı toplumun farklı kademelerinde olması muhtemel iletişim sorunlarının sonuçlarını (ön)görebilmeyi ve ortaya çıkan sorunları önleyebilecek veya azaltabilecek teoriler ortaya koyabilmeyi öğretmek. 4. Göç/Hareketlilik konusunda uluslararası-ulusal ve yerel anlamda iletişim problemlerine ilişkin çözüm yaklaşımları üretmeyi öğretmek.
Dersin İçeriği
Derste, göç ve sınır ötesi dolaşım/hareketlilik, tanımı, özellikleri, çeşitleri, ortaya çıkan sorunlar, kültür-kimlik ekseninden hareketle, kültürlerarası etkileşim ve toplumsal uyum açısından ele alınacak. Evrensel, uluslararası, ulusal ve yerel düzeyde hareketlilik kapsamında sebep-sonuç ilişkilerinin siyasal, sosyal, kültürel, ekonomi ve istihdam alanlarındaki etkileşimi, eleştirel yaklaşımla irdelenecektir. Bu çerçevede Mc Luhanın kazanım,zenginlik,fırsat ve George Orwellin tehlike yaklaşımları incelenecek ve sorunlar ile çözümler için kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel iletişim çalışmaları gözden geçirilip tartışılacaktır. Derste ele alınacak konular, küreselleşme, göç, hareketlilik, sosyokültürel uyum, ulusal kimlik, kültürlerarası iletişim ve etkileşim, kültürel önyargı, sosyal yaşam, eğitim ve iş dünyasında kültürel çatışma ve toplumsal barış ve uyum dünyadaki örnek ve uygulamalarıdır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki Dominique Schnapper, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005/Çok Kültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori, Bhikhu Parekh, Phoenix Yayınları, 2010/Eşitsizliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? Alain Tourainne, Yapı Kredi Yayınları, 2001 Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki Dominique Schnapper, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005/Çok Kültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori, Bhikhu Parekh, Phoenix Yayınları, 2010/Eşitsizliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? Alain Tourainne, Yapı Kredi Yayınları, 2001
Notlar
Farklılıklarla Yaşamak: Kültürlerarası İletişim, Asker Kartarı, Ürün Yayınları, 2001
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok kültürlülük ve Farklılıkların Yönetimini kültürlerarası İletişim perspektifinden açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
ÖÇ02 | Bu alanda temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olup bu bilgileri değerlendirme yetisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Çok Kültürlü toplum veya farklılığı barındıran kurumlarda tasarladığı bir araştırmayı uygulama, disiplinler arası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisine sahip olarak raporlaştırma yetisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Çok kültürlülüğün doğal sunucu olarak farklılıkların yönetimine uygulanabilir düzeyde çözüm önerileri sunabilir yetiye sahip olur. |
ÖÇ05 | Çok kültürlülük ve Farklılıkların Yönetimini alanında akademik kurallara uygun özgün eser üretme yetisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Küreselleşme-Küresel Köy bakış açısından farklılığın irdelenmesi ve tartışılması | 'Çok Kültürlülük', okunacak (Doytcheva, M) ve Profiting from Diversity (Bently v.d.). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toplum ve kurumlardaki farklılıkların iletişim perspektifinden tartışılması | Implementing Diversity kaynağı okunacak (Loden, M.). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Çok kültürlülük ve farklılığın Kültürel Boyutlar Kuramı (Geert Hofstede) ile irdelenmesi | Allemaal Andersdenkenden/Kültürel Boyutlar Kuramı okunacak (Hofstede, Geert) okunacak ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | Çok kültürlülük ve farklılıkların yönetimine genel bir bakış | Analyzing Organizational Culture for Managing Diversity okunacak (Huhcheson, J v.d.) ve Cultures and Organisations (Hofstede, Geert). | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Farklılıkların yönetiminde başarılı örneklere genel bir bakış | Paradigma of Managing Diversity okunacak ve farklılıkların yönetiminde iletişim yöntemleri hususunda araştırma yapılacak (Thomas D. v.d.) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Farklılıkların yönetiminde başarılı yöntemlerinin özelliklerinin irdelenmesi | Yapılan araştırmanın sunumu hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Çok kültürlülük, farklılığın yönetimi ve bunların sebep olabileceği sorunların iletişim açısından değerlendirilmesi ve tartışılması. | Daha önce Farklılıkların Yönetimi ile ilgi olarak işlenen kaynaklardan yararlanıp başarılı yöntemler hakkında ödev hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav/ Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Küreselleşme-Küresel Köyde farklılıkların yönetiminde kültürlerarası iletişimin önemi | 'Daha önce işlenen-okunan kaynaklar ışığında yapılan araştırmaya dayanarak kültürler arası iletişimin kazanımlarının sunumu hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
10 | Kültürlerarasıktan hareketle farklılıkların yönetiminde çözümlere dair kuramsal yaklaşımlar ve eleştirel iletişim çalışmaları | Çalışma Yaşamında Farklılıkların Yönetimi kaynağına dayalı başarı-başarısızlık ve nedenleri araştırılacak (Sürgevil Olca) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Farklılıkların yönetiminde batı Avrupa'da kamu yönetimine genel bakış | Intercultural Communication (Pürschel, H) ve Almanya ve Türkiye Özelinde Kültürlerarası İletişim (Yağbasan, M.) okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Batı Avrupa'da eğitim ve sosyal yaşamda farklılıkların yönetimi | Farklı Kültürel Ortamlarda Çalışma ve İletişim (Uzunçarşılı Soydaş, A) ile Göç Kimlik Aidiyet: Kültürlerarası İletişim Açısından İsveçli Türkler ( Göker, Göksel) incelenip farklılıkların yönetiminde iletişim yöntemleri irdelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Çok kültürlülüğe ve farklılığa karşı yeni oluşum ve teoriler | Het Multiculturele Drama (Scheffer Paul) ve Almanya ve Türkiye Özelinde Kültürler arası İletişim (Yağbasan, M.) farklılıkların yönetiminde başarı faktörlerini etkileyen sosyal -kültürel ve yasal etmenler araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Günümüzün realitesi perspektifinden hareket ederek Türkiye'de farklılıkların yönetimine genel bir bakış. | Kültürler arası Farklılıkların Yönetimi (Barutçugil, İsmet) ve Cultures Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations (Hofstede, Geert) kaynaklarından Türkiyeye ilişkin bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Finale hazırlık-Final | Soru-Cevap-değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |