Genel Bilgi
Kod | ILEM732 |
Ad | Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Kuram |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM |
Dersin Amacı / Hedefi
20.yüzyılda ortaya çıkan eleştirel düşünme ve eleştirel kuram konularında farkındalık kazandırmak. Eleştirel düşünmenin önemli boyutlarını öğreterek öğrencilerin uygulama yapmasını sağlamak. Ayrıca, 1920'li yıllarda ortaya çıkan eleştirel kuramın özelliklerini öğreterek istedikleri bir sosyal bilimler disiplininde makale yazmalarını sağlamak. Ayrıca öğrendikleri kuram ve düşünme boyutlarını medya, iletişim, sinema, siyaset, sosyoloji, felsefe gibi alanlardan birilerine uygulatabilmek.
Dersin İçeriği
Eleştirel kuramın temel özellikleri ve boyutlarını içermektedir. İletişim, sinema, sosyoloji, medya, psikoloji, siyaset, felsefe gibi sosyal bilimler alanlarına eleştirel düşünme çerçevesinde bakmayı kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
• Adorno, T. W. (1993). Hegel: Tree studies. Cambridge, MA: MIT Press. • Agger, B. (2006). Critical social theories: An introduction (2nd ed.). Boulder, CO: Paradigm. • Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43, 45-48.
Notlar
• Adorno, T. W. (1993). Hegel: Tree studies. Cambridge, MA: MIT Press. • Agger, B. (2006). Critical social theories: An introduction (2nd ed.). Boulder, CO: Paradigm. • Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43, 45-48.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eleştirel Düşünmenin boyutları ve kavramlarını açıklayabilecek yetkinliğe sahip olur. |
ÖÇ02 | Eleştirel Düşünmenin yedi boyutu ile ilgili tartışmalar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. |
ÖÇ03 | Eleştirel Kuramın tarihçesi ve temel kavramları konusunda farkındalık kazanır. |
ÖÇ04 | Eleştirel Düşünme Ölçeğindeki kavramlarla yaşanan sorunları analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Eleştirel Kuram ve Eleştirel Düşünmenin özelliklerini Sosyal Bilimler alanına uygulayabilir. |
ÖÇ06 | Sosyal bilimler alanında herhangi bir konuda eleştirel düşünme ölçeğini kullanarak makale yazabilir. |
ÖÇ07 | Disiplinlerarası bir bakışla farklı disiplinleri eleştirel yaklaşımlarla değerlendirebilir. |
ÖÇ08 | Makaleleri okuduktan sonra grup tartışmaları yaparak akademik kavramları kullanma becerisi kazanır. |
ÖÇ09 | Eleştirel Kuramın önemli özelliklerini öğrenerek ve sosyal bilimler alanındaki konuları özele indirgeyerek problem/hipoptez/araştırma soruları oluşturabilir. |
ÖÇ10 | Makale ve yöntem eleştirisi yapabilir ve kendi makalelerine eleştirel yaklaşabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antik Yunanda Eleştirel Düşünme ve Felsefe | Tanışma ve Temel Kavramlara hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Eleştirel Düşünmenin 7 Boyutu: Kaliforniya Eleştirel Düşünme Ölçeği | Ölçek inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Eleştirel Düşünmenin Uygulandığı Alanlar ve Örnekler | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Sinema Eleştirisi : Andrey Tarkovski, Stanley Kubrick ve Christian Metz | Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Kent Sosyolojisi Eleştirisi : Chicago Okulu , Birmingham Okulu ve Ekonomi-Politik Yaklaşım | Teorisyenlerin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Medya Eleştirisi : Politika Demokrasi ve Popülizm | Okuma ve sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Dilbilimsel Eleştiri : Yapısalcılık ve Postyapısalcılık | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Eleştirel Kuramın Tarihçesi ve Temel Kavramlar | Makale okuma ve sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eleştirel Kuramın Sosyal Bilimler Alanına Uygulanması (Felsefe, Tarih, Psikanaliz, Sosyoloji) | Okuma ve sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Eleştirel Kuram ve Eleştirel Pedagoji Arasındaki İlişkiler (Paul Freire, Eric Fromm, Jürgen Habermas) | Makale Okuma ve Analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Türkiye'de Eleştirel Düşünme ve Eleştirel Kuram (Şerif Mardin, Nermi Uygur, Saffet Murat Tura, Alper Hasanoğlu) | Teorisyenlerin Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Eleştirel Düşünmenin İmkansızlığı : Özcü Düşünceler ( Saul Newman, Karl Popper, Brian Fay) | Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Entellektüeller ve Eleştiri Kültürü ( Jean Paul Sartre, Edward Said, Terry Eagleton) | makale okuma ve sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Günümüzde Eleştirel Düşünmenin Klişeleşmesi ve Sorunlar : Eleştiri Sonrası (Chris Falzon) | makale okuma ve sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |