ILEM701 Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM701
Ad Sosyal Teori ve Medya Çalışmaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ


Dersin Amacı / Hedefi

Medyaya ilişkin çalışmaları genel sosyal teori çerçevesinde değerlendirmektir. Bu çerçevede iletişim alanında yüksek lisans yapabilmek için bir temel oluşturmak

Dersin İçeriği

İletişim çalışmalarında sosyal teorinin yeri ve kazanımlarını değerlendirme amacı taşıyan pozitivist metodoloji, eleştirel teori, medya çalışmalarında etki paradigması, İngiliz kültürel çalışmalar ekolü bu dersin genel çerçevesini oluşturacaktır. Ders iletişim ve medya çalışmalarını tarihsel bir dizge içinde ele almayı ve bu bağlamda sosyal teorinin kaydettiği aşamaları karşılaştırmalı olarak okumayı amaçlamaktadır

Dersin Ön Koşulu

Temel Bilimsel bakış

Kaynaklar

• Bottomore, T. ve R. Nisbet (der.) (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. Ankara: Verso. • Çelenk, S. (der.) (2008). Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki. • Köker, L. (1990). İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı. (yeni basımı: Vadi yayınları)

Notlar

• Özbek, M. (der.) (2004). Kamusal Alan. İstanbul: Hil. • Stevenson, N. (2006). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev., G. Orhon ve B. E. Aksoy. Ankara: Ütopya.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal teori hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ02 İletişim alanının kuramsal olarak gelişimi ve metodolojisi hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Kuramsal arka planı değerlendirme yeterliliğine sahip olur
ÖÇ04 Tez çalışması yapmak için gerekli kuramsal bilgiyi edinir.
ÖÇ05 İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hakim olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Dersin tanıtımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Pozitivist metodoloji L. Köker. İki Farklı Siyaset. İstanbul: Ayrıntı, 1990 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Pozitivist metodolojiye yönelik eleştiriler Kitle İletişiminde Pozitivist Ampirik Geleneğin Kuruluşu: Lazarsfeld ve Yönetimsel Araştırmalar. İrfan Erdoğan 2005, İletişim yay Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Medya çalışmalarında ilk araştırmalardan örnekleri, iki aşamalı akış ve kanaat önderleri M. De Fleur ve S. A. Lowery. Milestones in Mass Communication Research. Longman, 1988, s. 79-103, 163-186 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Medyanın uzun vadeli etkileri E. Noelle-Neumann.Suskunluk Sarmalı Kuramının Medyayı Anlamaya Katkısı. İçinde Medya, Kültür, Siyaset. S. İrvan, der. Ankara: Alp, 2002, s. 379-391. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Sınıf ve tahakküm ilişkileri G. Gerbner. Cultural Indicators: The Third Voice. İçinde Communication Technology and Social Policy. G. Gerbner, vd. der. NY: John Wiley, 1973, s. 555-573 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Amerika'da erken dönem iletişim araştırmalarının değerlendirilmesi A. Swingewood. Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Çev. O. Akınhay. Ankara: Bilim ve Sanat, 1998, s. 207-231 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
9 İngiliz Kültürel Çalışmaları: Raymond Williams, Richard Hoggart, Thompson, Glasgow Media Group Raymond Williams, Glasgow Media Group ve Stuart Hall-N. Stevenson. Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication. London: Sage, 1995, s. 9-46.-N. Garnham Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Eleştirel Teori N. Stevenson. Understanding Medya kültürü London: Sage, 1995 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Eleştirel Teori ve Habermas Alman Frankfurt ekoli J. Habermas. Kamusal Alan. İçinde Kamusal Alan. M. Özbek, der. İstanbul: Hil, 2004, s. 95-102.- Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ekonomi vs. kültürel çalışmalar Adornonun çalışmaları. W. Adorno. Scientific Experiences of a European Scholar in America. Critical Models. Çev., H. W. Pickford. NY: Columbia University Press, s. 215-242. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Ekonomi politik vs. kültürel çalışmalar N. Garnham. Medya teorisini anlamak.Toward a Theory of Cultural Materialism.Journal of Communication 33(3), 1983, s. 314-329 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Feminist medya çözümlemeleri L. Van Zoonen. Feminist Media Studies. Feminist Medya Çalışmaları. London: Sage, 1994.-Ang, I. Watching Dallas... London ve NY: Routledge, 1985 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Ağ Toplumu ve genel değerlendirme Castells, M. (2010). Ağ toplumu. The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (V. 1). West Sussex: John Wiley and Sons Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:17