Genel Bilgi
Kod | ILEM752 |
Ad | İletişim ve Yapay Zeka |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin yapay zeka ve iletişim alanında eleştirel düşünme ve sorgulama kabiliyetini artırarak bilimsel araştırmalara yönelmelerine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste yapay zeka eksenli iletişim pratiklerinin dönüşümü, yapay zekanın iletişim olgusuna ve iletişim çalışmalarına yönelik etkileri açıklanır. Yapay zeka tarihi, doğal dil işleme ve büyük dil modelleri gibi konularda araştırmalar incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Brunnhuber, S. (2024). The Third Culture: The Impact of AI on Knowledge, Society and Consciousness in the 21st Century. Springer Nature Switzerland, Imprint: Springer. Günay, M. A. (2023). İLETİŞİM BİLİMLERİNDEYAPAY ZEKA. Konya: Eğitim Yayınevi. Makridakis, S. (2017). The forthcoming Artificial Intelligence (AI) revolution: Its impact on society and firms. Futures, 90, 46-60. Hancock, J. T., Naaman, M., & Levy, K. (2020). AI-mediated communication: Definition, research agenda, and ethical considerations. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(1), 89-100. Guzman, A. L., & Lewis, S. C. (2020). Artificial intelligence and communication: A human–machine communication research agenda. New media & society, 22(1), 70-86. Gunkel, D. J. (2012). Communication and artificial intelligence: Opportunities and challenges for the 21st century. communication+ 1, 1(1).
Notlar
Ders içeriğine uygun Türkçe ve İngilizce literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel yapay zeka kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Yapay zeka ile iletişim pratiklerinin ilişkisini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Yapay zeka ile belirlenen iletişim süreçlerini ve etik standartları sıralar. |
ÖÇ04 | Yapay zeka ve iletişim ilişkisini ele alan araştırma önerilerini inceler. |
ÖÇ05 | Üretken yapay zeka ve temel iletişim bileşenleri arası ilişkiyi eleştirir. |
ÖÇ06 | Yeni yapay zekateknolojileri ve iletişim araştırmaları hakkında önermeler tasarlar. |
ÖÇ07 | Dil ve iletişimsel yapay zeka arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
ÖÇ08 | Yapay zeka konulu bir iletişim araştırması tasarlar. |
ÖÇ09 | Mevcut yapay zeka araştırmalarını eleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kaynakların tanımı ve yapay zekaya giriş | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İletişimsel yapay zeka teknolojileri | Ders materyalleri arasından keşifsel okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Küresel yapay zeka çalışmaları | Örnek bir uluslararası AI kuruluşunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yapay zeka tarihi | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
5 | Yapay zeka ve medya teknolojileri | Medyada örnek bir uygulamayı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
6 | Dil ve yapay zeka | Dil ve AI odaklı bir makaleyi inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
7 | Doğal dil işleme | Doğal dil işleme konulu materyalleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ödevi tamamlama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | İletişim ve yapay zeka araştırmaları | Örnek bir bilimsel çalışmayı yöntemsel olarak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Araştırma önerisi geliştirme | Örnek çalışmaları inceleme, ders notlarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yapay zeka çalışmalarında yöntem | Yöntem için örnek bir çalışma inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Araştırma tasarlama | Örnek çalışmaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Büyük veri ve yapay zeka | Büyük veri ile ilgili ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Medya ve iletişim bağlamında yapay zeka uygulamaları | Medyada AI uygulanan bir örneği inceleme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Soru-Cevap |
15 | Etik yapay zeka kullanımı | Ders materyallerini okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödevi tamamlama çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödevi bitirme çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 5 | 65 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |