ILEM752 İletişim ve Yapay Zeka

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM752
Ad İletişim ve Yapay Zeka
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Serkan BULUT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin yapay zeka ve iletişim alanında eleştirel düşünme ve sorgulama kabiliyetini artırarak bilimsel araştırmalara yönelmelerine katkı sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste yapay zeka eksenli iletişim pratiklerinin dönüşümü, yapay zekanın iletişim olgusuna ve iletişim çalışmalarına yönelik etkileri açıklanır. Yapay zeka tarihi, doğal dil işleme ve büyük dil modelleri gibi konularda araştırmalar incelenir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Brunnhuber, S. (2024). The Third Culture: The Impact of AI on Knowledge, Society and Consciousness in the 21st Century. Springer Nature Switzerland, Imprint: Springer. Günay, M. A. (2023). İLETİŞİM BİLİMLERİNDEYAPAY ZEKA. Konya: Eğitim Yayınevi. Makridakis, S. (2017). The forthcoming Artificial Intelligence (AI) revolution: Its impact on society and firms. Futures, 90, 46-60. Hancock, J. T., Naaman, M., & Levy, K. (2020). AI-mediated communication: Definition, research agenda, and ethical considerations. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(1), 89-100. Guzman, A. L., & Lewis, S. C. (2020). Artificial intelligence and communication: A human–machine communication research agenda. New media & society, 22(1), 70-86. Gunkel, D. J. (2012). Communication and artificial intelligence: Opportunities and challenges for the 21st century. communication+ 1, 1(1).

Notlar

Ders içeriğine uygun Türkçe ve İngilizce literatür, makaleler, dergiler, gazeteler, online kaynaklar ve araştırma raporları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel yapay zeka kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Yapay zeka ile iletişim pratiklerinin ilişkisini ayırt eder.
ÖÇ03 Yapay zeka ile belirlenen iletişim süreçlerini ve etik standartları sıralar.
ÖÇ04 Yapay zeka ve iletişim ilişkisini ele alan araştırma önerilerini inceler.
ÖÇ05 Üretken yapay zeka ve temel iletişim bileşenleri arası ilişkiyi eleştirir.
ÖÇ06 Yeni yapay zekateknolojileri ve iletişim araştırmaları hakkında önermeler tasarlar.
ÖÇ07 Dil ve iletişimsel yapay zeka arasındaki ilişkiyi yorumlar.
ÖÇ08 Yapay zeka konulu bir iletişim araştırması tasarlar.
ÖÇ09 Mevcut yapay zeka araştırmalarını eleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kaynakların tanımı ve yapay zekaya giriş Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İletişimsel yapay zeka teknolojileri Ders materyalleri arasından keşifsel okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Küresel yapay zeka çalışmaları Örnek bir uluslararası AI kuruluşunu inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Yapay zeka tarihi Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
5 Yapay zeka ve medya teknolojileri Medyada örnek bir uygulamayı inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
6 Dil ve yapay zeka Dil ve AI odaklı bir makaleyi inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
7 Doğal dil işleme Doğal dil işleme konulu materyalleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ödevi tamamlama çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 İletişim ve yapay zeka araştırmaları Örnek bir bilimsel çalışmayı yöntemsel olarak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Araştırma önerisi geliştirme Örnek çalışmaları inceleme, ders notlarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Yapay zeka çalışmalarında yöntem Yöntem için örnek bir çalışma inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Araştırma tasarlama Örnek çalışmaları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Büyük veri ve yapay zeka Büyük veri ile ilgili ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Medya ve iletişim bağlamında yapay zeka uygulamaları Medyada AI uygulanan bir örneği inceleme Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Soru-Cevap
15 Etik yapay zeka kullanımı Ders materyallerini okuma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevi tamamlama çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödevi bitirme çalışması Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 07:23