TYM127 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM127
Ad Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı İLTER ŞEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği

Tiyatronun doğuşu, Antik Yunan ve Roma dönemlerinde tiyatronun gelişimi ve bu dönemlerde ortaya çıkan tiyatro teorilerinin (Platon, Aristoteles, tiyatro-sanat hakkındaki görüşleri.) incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Çeşitli Özet Metinler

Notlar

Şener, Sevda: Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir, 1991.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tiyatronun doğuşundaki ritüelistik kaynakları kavrar.
ÖÇ02 Antik Yunan Tiyatrosunun gelişimine katkısı olan unsurların ve Antik Yunan Tiyatro binaları, depo, kostüm ve yazarları tanır.
ÖÇ03 Platon ve Aristotelesin tiyatro düşüncelerini karşılaştırır.
ÖÇ04 Roma dönemi tiyatro yaşantısını kavrar.
ÖÇ05 Antik Yunan döneminin siyasal toplumsal kültürel ortamını analiz eder.
ÖÇ06 Roma döneminin kültürel ortamını ve dönemin festivallerini hatırlar.
ÖÇ07 Platonun idealar felsefesini bilir ve anlatır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tiyatronun Doğuşu: İlkel Av Törenleri, Ritüeller (kuttörenler), Ritüellerin İşlevleri, Eski Mısır’da Abydos Acı Çekme Oyunları. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Antik Yunan Tiyatrosu: Yunan Toplumunun Oluşumu, Eski Yunan Toplumunun Siyasal, Kültürel, Sosyal Durumu. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Diyonisos ve Dithirambos, Eski Yunan’da Şenlikler ve Kent Diyonizyası, Yapım ve Temsil Düzenlemeleri. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Eski Yunan’da Tragedya yazarları: Aiskhylos, Sophokles, Euripides. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
5 Yunan Eski Komedyası: Komedyanın Doğuşu, Eski Komedyanın Yazarları ve Aristophanes. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yunan Orta Komedyası, Yunan Yeni Komedyası ve Menandros. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Antik Yunan Tiyatro Binaları, Yunan Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Yunan Tiyatrosunda Oyunculuk, Yunan Tiyatrosunda Seyirci. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Helenistik Tiyatro: Binalar, Temsil Düzenlemeleri, Yazarlık ve Oyunculuk açısından Ortaya Çıkan Yeni Gelişmeler. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Genel Tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ara sınav Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
11 Antik Yunan’da Tiyatro Düşüncesi: Antik Yunan Sanatının Genel Özelliği. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Şiir Sanatı Esin Ürünüdür; Bilinçli Bir Gerçek Bilgisi Sağlayamaz, Sanat Taklittir; İdealar Dünyasını Aydınlatmaz Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Platon’un Sanat Hakkındaki Görüşleri: Sanat Dizginlenmesi Gereken Heyecanları Uyarır. Sanat Ölümsüzlüğe Kavuşma İsteğinin Ürünüdür; Sanatçı Güzeli Arar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ara sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
15 Dönem analizi ve genel tekrar (Antik Yunan Tragedya, Komedya ) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar (Platon) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi-Poetika’ya Giriş. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
18 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesi: Sanatların Ayrımı, Sanatın Kaynağı, Sanatın Niteliği, Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
19 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedya ve Gerçek (Yaşam) Arasındaki İlişkide Bulunan Unsurlar: Gerçeğe Benzerlik, Tipiklik, Ülküsellik. Destan Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
20 "Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Olaylar Dizisinde Bulunan Özellikler: Belli Uzunluk- Tamamlanmışlık, Birlik- Bütünlük (eylem-aksiyon birliği), Zaman Birliği, Beklenmedik ve Olağandışılık, Yalın Öykü-Karmaşık Öykü (Trajik Hata, Baht Dönüşü, Tanıma, Pathos, Katharsis) Düğüm ve Çözüm." Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
21 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın Öğeleri: Öykü, Karakter, Düşünce, Diksiyon, Görüntü Müzik. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
22 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Oyun Kişisinin (Karakter) Nitelikleri: İyilik, Trajik Hata, Tipine Uygunluk, Benzerlik, Tutarlılık, Üstünlük. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
23 Aristoteles’in Tiyatro Düşüncesinde Tragedyanın İşlevi (Ahlak Eğitimi, Katharsis ‘arınma’, Hoşlanma) ve Eleştirilere Karşı Savunma. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
24 Aristoteles Tiyatro Düşüncesinin Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
25 Ara sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
26 Roma Dönemi Tiyatrosu: Roma İmparatorluğunun Kuruluşu, Roma’da Tiyatronun Başlangıcı, Roma’da Festivaller. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
27 Roma’da Tiyatro Edebiyatının Başlangıcı, Livius Andronicus, Naevius, Roma Tragedyası ve Seneca. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
28 Roma Komedyası; Plautus ve Terentius, Atellan Farsları, Mimus Oyunları, Pantomimus. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
29 Roma’da Temsil Düzenlemeleri-Prodüksiyon, Roma Seyircisi, Seyir Yerleri ve Klasik Roma Tiyatro Binaları, Roma Tiyatrosunda Dekor ve Kostüm, Roma’da Oyunculuk. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
30 Ara sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
32 Final Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 64
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,56
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:32