TIK305 Karakter Analizi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIK305
Ad Karakter Analizi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Kültür
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Sabit AKBAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Sabit AKBAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Psikolojinin temel kavramlarını öğrencilere anlatmak, kişisel ve mesleki yaşantılarında bu bilgileri kullanarak kişisel gelişimlerine katkı sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Karakter, kişilik ve mizaç kavramlarının tanıtılması, Freud'un ve Kişilik Bozuklukları kuramlarının (J.F. Masterson, O. Kernberg. H.Kohut,) anlatılması. Nevroz ve psikozu açıklayarak, sanatta, edebiyatta ve sosyal ilişkilerde nasıl ele alındığının analizi ve örneklerin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Anormal Psikoloji Psikopatoloji. Nobel Akademik Yayıncılık 2. Gerçek Kendilik. James F. Masterson, Litera Yayıncılık 3. Narsistik ve Borderline Kişilik Bozuklukları, James F. Masterson, Litera Yayıncılık 4. Kişilik Bozuklukları. James F. Masterson, Litera Yayıncılık 5. Psikolojiye Giriş. Rod Plotnik, Kaknüs Yayınları 6. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Prof. Dr. M. Orhan Öztürk, Prof. Dr. N. Aylin Uluşahin, Kişisel Yayınlar

Notlar

Karakter Analizi. Wilhelm Reich, Cem Yayınevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojinin temel kavramlarını öğrenerek kişisel ve akademik yaşamı içerisinde karşılaştığı birçok kavramı detaylı bir şekilde öğrenir.
ÖÇ02 Öğrendiği yeni kavram ve bilgiler kişisel anlamda farkındalığını arttırır ve bu durum da kişisel gelişimini olumlu etkiler.
ÖÇ03 Öğrendiği yeni bilgilerle birlikte olaylara ve kişilere olan bakış açısı değişir ve gelişir.
ÖÇ04 Öğrendiği bilgileri kişilerarası iletişimini güçlendirmek için kullanır.
ÖÇ05 Eğitim alanı olan tiyatro sanatı ve oyunları içerisinde yeralan psikolojik karakterleri ve bu karakterlerin gelişimini tanır.
ÖÇ06 Oyunlarında, hakkında daha detaylı bilgi sahibi olduğu psikolojik karakterleri ve rahatsızlık düzeyindeki patolojik karakterleri daha etkili bir şekilde canlandırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İnsanın Biyolojik ve Psikolojik Yapısı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 İnsanın Psikoseksüel ve Psikotoplumsal Gelişim Evreleri Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Davranışçı ve Bilişsel Kuramları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Dürtü Çatışma Kuramı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Nesne İlişkileri Kuramı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Kendilik Kuramı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Terk Depresyonu Kuramı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Varoluşçu Kuram Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Zihinleştirme Kuramı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Nevroz - Psikoz Ayrımı Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kişilik Bozuklukları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Şizoid, Şizotipal ve Paranoid Kişilik Bozuklukları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Narsisistik Kişilik Bozukluğu Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
15 Dönem Analizi, Genel Tekrar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Dönem Analizi, Genel Tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Borderline Kişilik Bozukluğu Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
18 Antisosyal ve Histrionik Kişilik Bozuklukları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
19 Bağımlı ve Çekingen Kişilik Bozuklukları ve Obsesif Kompulsif Kişilik Bozukluğu Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
20 Mükemmeliyetçi Kişilk Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
21 Hezeyan, Delüzyon ve Halüsünasyon Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
22 Şizofreni ve Türleri: Basit şizofreni, Rezidüel Şizofreni, Hebefrenik Şizofreni, Katatonik Şizofreni Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
23 Paranoid Psikoz Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
24 Sanatta, edebiyatta ve sosyal ilşkilerde nevrozların görünümleri 1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
25 Sanatta, edebiyatta ve sosyal ilşkilerde nevrozların görünümleri 2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
26 Sanatta, edebiyatta ve sosyal ilşkilerde nevrozların görünümleri 3 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
27 Vaka Degerlendirme 1 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım
28 Vaka Degerlendirme 2 Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım
29 Dönem analiz ve Tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
30 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
32 Final  Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 30 2 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 30 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 64
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,56
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:54