TYM413 Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları IV

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYM413
Ad Dünya Tiyatro Tarihi ve Kuramları IV
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Yardımcı Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Fatma TUĞCU
Dersin Öğretim Elemanı İLTER ŞEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Doğuşundan günümüze kadar tüm dönemlerde Dünya Tiyatro Tarihinde yer alan uygulamaları, sahneleme biçimlerini ve bütün bu deneyimler sonucunda gelişen teorileri öğrencilere aktararak, bir farkındalık sağlamak.

Dersin İçeriği

20. yüzyıl Öncü akımları (Fütürizm, Sürrealizm, Expresyonizm), Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi (E.Piscator ve Politik Tiyatro, B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro) Absurd Tiyatro, Çağdaş Tiyatro Düşüncesi (Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro, Peter Brook ve Dolaysız Tiyatro) ve günümüzdeki Alternatif Tiyatro arayışlarının incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bulunmamaktadır

Notlar

Brockett, Oscar G.: Tiyatro Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları. Ankara, 2000.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 20. Yüzyıl Öncü Akımları tiyatro düşüncesini anlatır.
ÖÇ02 E. Piscator´un Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesini anlatır.
ÖÇ03 B.Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro Düşüncesini anlatır.
ÖÇ04 Absurd Tiyatro Düşüncesini anlatır.
ÖÇ05 Çağımızın Alternatif Tiyatro Düşüncesini anlatır.
ÖÇ06 Gerçekçi- Benzetmeci Aristotelesçi Tiyatro üslubu ile B.Brecht´in açık biçim göstermeci Epik-Diyalektik Tiyatro Anlayışını karşılaştırmalı olarak analiz eder.
ÖÇ07 Absurd Tiyatro Düşüncesinin beslendiği kaynakları anlatır.
ÖÇ08 20. Yüzyıl Tiyatro düşüncesinin doğuşuna ortam hazırlayan siyasal, toplumsal, kültürel, bilimsel ve felsefi koşulları analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 20. Yüzyıl Öncü Akımları: Siyasal, Sosyal, Bilimsel, Ekonomik Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Fütürizm ve Meyerhold, Dadacılık, Sürrealizm. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sürrealizm ve Antonin Artaud’nun Kıyıcı Tiyatrosu. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dışavurumculuk (Exspresyonizm): İç Gerçeğin Özgürce İfadesi, Daha İyi Bir Dünya Ülküsü, Düşünce Öğesi Üzerine Odaklanma, Baş Oyun Kişisinin Daha İyi Bir Dünya Ülküsüne Kurban Edilmesi, Asal Olanla Yetinme, Anlatımda Kesin Karşıtlıklar, Görüntüde Çarpıtma. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Genel Tekrar. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ara Sınav Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
7 Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi: Siyasal, Sosyal, Ekonomik, Bilimsel Ortam. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 E. Piscator ve Politik Tiyatro: Tiyatro Bir Araçtır, Tiyatronun Konusu Güncel Olaylardandır, Belgesel Tiyatro, Yalın Konu, Hızlı ve Etkili Düzenleme, Görüntüsel İletişim Kurma, Sahne Mekanizmasının Önemi, Bütüncül (total) Tiyatro. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Geleneksel Tiyatronun Eleştirisi, Bilim Çağının Tiyatrosu, Dünyanın Değişebilirliği. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Tiyatronun Eğlendirme Görevi, Halkçı Gerçekçilik-Toplumcu Gerçekçilik. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Özde ve Biçimde Epik Tiyatro, Yanılsamanın Bozulması ve Yadırgatma. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bertold Brecht ve Epik-Diyalektik Tiyatro: Aristotelesçi Olmayan Dram, Tavır Kavramı (Gestus), Sahne Müziği, Işıklama, Dekor ve Teknik Donatımın Kullanımında Diyalektik İlişki Sağlama ve Yadırgatma. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Brecht’in Epik Diyalektik Tiyatrosu ile Aristotelesçi-Gerçekçi Doğalcı Tiyatro Anlayışının Tüm Açılardan Karşılaştırılması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
15 Dönem analizi ve genel tekrar (20. yy Öncü Akımları) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Dönem analizi ve genel tekrar (B. Brecht Tiyatrosu) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
17 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Sosyal, Siyasal, Ekonomik, Bilimsel Ortam ve Absürd Tiyatronun Beslendiği Felsefi Düşünceler ve Kişiler. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
18 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: İnsanın Durumundaki Saçmalık, İletişimsizlik, Yabancılaşma, İnsansızlaşma, Gerçeğin Yerinden Oynatılması, Gerçeğe Ayna Değil Prizma Tutmak. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
19 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu: Karşı-Tiyatro, Karşı-oyun, Karşı-Kahraman, Sahnenin Somut Görüntü Dili, Grotesk Ve Kara Güldürü, Sanatlı Uyumsuzluk, İonesco’nun Siyasal Amaçlı Tiyatroya Karşı Olması. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
20 Absürd Tiyatro-Uyumsuzluk Tiyatrosu Genel Tekrarı. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
21 Ara Sınav.. Kaynak Okuma, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
22 Çağdaş Tiyatro Düşüncesi: Jerzy Grotowsky ve Yoksul Tiyatro: Bütüncül Eylem, Söylence ile Yüzleşmek, Yoksul Tiyatro, Kutsal Oyuncu. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
23 Peter Brook - Boş Alan ve Dolaysız Tiyatro, Max Rainhard. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
24 Genel Tekrar Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
25 Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
26 Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. (1) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
27 Augusto Boal ve Ezilenlerin Tiyatrosu. (2) Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
28 Çevreselci Tiyatro Çalışmaları, Deneyimci (Exprimental) Tiyatrolar, Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
29 Sokak Tiyatroları, Heppyningler, Paratiyatro Deneyleri. Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
30 Ara Sınav. Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
31 Final sınavı hazırlık çalışmaları Kaynak Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
32 Final Sınavı Kaynak Okuma, Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 2 58
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 1 29
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 93
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,72
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:55