TIM407 Sahne III

11 AKTS - 5-5 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TIM407
Ad Sahne III
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 5-5 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 11 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. JAHANGIR NOVRUZOV (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin (oyuncu adayının), yönetmenin elinde yaratıcı özne olarak, bir profesyonel aktörün edinmesi gereken alışkanlıkları ve bilgileri dahilinde, gerektiğinde yardımcı meslek derslerinden edindiği bilgi birikimini de kullanarak, profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olması, obrazlı düşünme sistemini geliştirerek bir karakter yaratması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğrenci-oyuncular eğitimlerinin son sınıfında karmaşık karakterler barındıran oyunlardan bir veya iki tanesini bir oyunun gerektirdiği tüm teknik koşullar içerisinde hazırlar ve seyirciye sunarlar.

Dersin Ön Koşulu

TIM309 Sahne II

Kaynaklar

Seçilen Mezuniyet Oyununun metni ve oyunun geçtiği dönem hakkında belgeler.

Notlar

Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi ve eylemli analiz yöntemini iç içe kullanarak analizini yapar ve sahne üzerinde uygular.
ÖÇ02 Oynayacağı rolü, eserin ve karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniğini, tam kapsamlı profesyonel bir biçimde algılar ve sahne üzerinde uygular.
ÖÇ03 Yönetmenin yorumu çerçevesinde, üstün amaçtan sapmadan, rolünün kendine özgü sanatsal yorumunun partisyonunu oluşturarak karakterini sahne üzerinde icra eder.
ÖÇ04 Oynayacağı rolün, analiz edilmiş bütün bilgi, gözlem ve verileri, obrazlı düşünce yaklaşımı ile harmanlayarak, karakteri üzerinden sahnede icra eder.
ÖÇ05 Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini sahne üzerinde icra eder.
ÖÇ06 Oyun gösteriminde rolün sahnede uygulaması esnasında, yarattığı karakteri değerlendirip geliştirebilir.
ÖÇ07 Sahne üzerinde yarattığı karakteri aracılığıyla oyuncu - seyirci ilişkisini kurarak, oyunun üstün amacını seyircisine aktarabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sahnelenecek eserin seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması ve analizin yapılması. *Ödev1: Seçilen eserin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
2 *Ödev1 sunumu ve çalışma Araştırma - Analiz Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
3 Rol Dağılımı ve oyun kişileri üzerine tartışma. *Ödev2: Oynanılacak karakterlerin, üç çember prensibi üzerinden araştırma dosyalarının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
4 Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
5 *Ödev2 sunumu ve küçük çember üzerine tartışma. *Ödev3: Oynanılacak rolün karakterinin etüt edilmesi ve karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
6 Okuma provaları ve karakterlerin önerilmiş koşullar içerisinde davranışlarının analizi. Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
7 *Ödev3 sunumu ve karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. Rol defteri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
8 Eserin tam kapsamlı (yukarıda verilmiş bütün ödevleri içeren) okuma provaları *Ödev4: Rol defterinin hazırlanması ve metnin benimsenilmesi. Karakter üzerine gözlem ve çalışmalarının devam ettirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
9 Marke dekor içerisinde birinci perdenin sahnede kurulması . Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
10 Marke dekor içerisinde birinci perdenin provası. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
11 *Ödev4 sunumu. Birinci perdenin ilk taslak provası. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
12 Marke dekor içerisinde ikinci perdenin sahnede kurulması. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
13 Marke dekor içerisinde ikinci perdenin sahnede kurulması Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
14 İkinci perdenin ilk provası. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
16 Ara Sınav Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi
17 Birinci ve İkinci perdenin taslak akışı Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
18 Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Işık düzeninin kurulması ve müzik - efektin adaptasyon provaları. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
19 Akış Provaları. -1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması
20 Akış Provaları.-2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması
21 Akış Provaları.-3 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması
22 Akış Provaları.-4 *Ödev5: Öğrencinin oynadığı eserin yazarı hakkında geniş bilgiyi, eserin tam kapsamlı sosyo-politik ve sosyo-psikolojik dönem analizini, yarattığı karakterinin dört yıllık birikimi bazında profesyonel analizini ortaya koyacak bir savunma dosyası. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması
23 Genel prova. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
24 Oyunun prömiyeri Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
25 Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-1 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
26 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. -2 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
27 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-3 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
28 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-4 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
29 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-5 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
30 Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-6 Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
31 Eserin tüm gösterimlerinin tümünün değerlendirilmesi. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
32 Final. *Ödev5 Sunumu ve savunma. Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 28 10 280
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 28 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 4 1 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 286
Toplam İş Yükü / 25 (s) 11,44
AKTS 11 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:55