Genel Bilgi
Kod | EFMZ307 |
Ad | Sınıf Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BUKET TURHAN TÜRKKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BUKET TURHAN TÜRKKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sınıf yönetimi dersinin genel amacı, sınıf yönetiminin eğitim sistemindeki önemini tartışmak, sınıf yönetiminin temel stratejilerini, ilkelerini ve boyutlarını incelemek ve etkili yönetim becerileri geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Sınıf yönetimine ilişkin temel ilke ve kavramlar, sınıf yönetimini etkileyen değişkenler, sınıf kurallarının oluşturulması, sınıf yönetimi modelleri, sınıfta disiplin ve disiplin yaklaşımları, sınıf ortamının fiziksel düzenlenmesi, sınıfta öğrenci davranışlarının yönetimi, sınıfta iletişim ve etkileşim süreci, sınıfta öğrenci motivasyonu, sınıfta zaman yönetimi, sınıfta bir lider olarak öğretmen, olumlu sınıf ve öğrenme ikliminin oluşturulması
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ayhan Aydın (2022). Sınıf yönetimi (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Esmahan Ağaoğlu (Editör). (2008). Sınıf yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Erişim Adresi: https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/OMB301U/ebook/OMB301U-08V1S1-11-0-1-SV1-ebook.pdf İbrahim Gül & Yüksel Gündüz (Editörler). (2022). Sınıf yönetimi (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Türkan Argon & Şenay Sezgin Nartgün (Editörler). (2022). Sınıf yönetimi (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Notlar
“Sınıf Yönetimi” başlıklı tüm bilimsel ve akademik kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sınıf yönetimine yönelik temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Sınıf yönetimini etkileyen değişkenleri sınıflar. |
ÖÇ03 | Etkili sınıf kurallarının özelliklerini tartışır. |
ÖÇ04 | Sınıf yönetimi modellerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Disiplin yaklaşımlarını tartışır. |
ÖÇ06 | Sınıf ortamının fiziksel düzenlemesinin nasıl olması gerektiğini tartışır. |
ÖÇ07 | Sınıfta öğrenci davranışlarının yönetilmesine yönelik stratejiler oluşturur. |
ÖÇ08 | Sınıfta etkili iletişime yönelik temel ilkeleri açıklar. |
ÖÇ09 | Sınıfta öğrenci motivasyonun geliştirilmesine yönelik öneriler oluşturur. |
ÖÇ10 | Sınıfta etkili zaman yönetiminin sağlanmasına yönelik temel ilkeleri açıklar. |
ÖÇ11 | Sınıfta bir öğretim lideri olarak öğretmenin rollerini tartışır. |
ÖÇ12 | Olumlu sınıf iklimi oluşturmaya yönelik temel ilkeleri tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Bilgilendirme | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
2 | Sınıf Yönetimiyle İlgili Temel Kavramlar | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
3 | Sınıf Yönetimini Etkileyen Değişkenler | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
4 | Sınıf Kuralları ve Sınıfta Disiplin | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
5 | Sınıf Disiplini ve Yönetimiyle İlgili Modeller 1 | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
6 | Sınıf Disiplini ve Yönetimiyle İlgili Modeller 2 | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
7 | Sınıf Ortamının Fiziksel Düzenlenmesi | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık yapma | |
9 | Sınıfta Öğrenci Davranışlarının Yönetimi 1 | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
10 | Sınıfta Öğrenci Davranışlarının Yönetimi 2 | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
11 | Sınıfta İletişim ve Etkileşim Süreci | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
12 | Sınıfta Öğrenci Motivasyonu | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
13 | Sınıfta Zaman Yönetimi | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
14 | Sınıfta Bir Öğretim Lideri Olarak Öğretmen | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
15 | Olumlu Sınıf ve Öğrenme İkliminin Oluşturulması | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık yapma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık yapma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |