Genel Bilgi
Kod | TRKZ403 |
Ad | Dil Bilgisi Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dil bilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek.
Dersin İçeriği
Dil bilgisinin temel kavramları, Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri, dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı, Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları açısından değerlendirilmesi, Türkçe Dersi Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, dil bilgisi öğretiminde konular ve öğretiminde izlenecek sıra, yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri, metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Derste tanıtılacaktır.
Notlar
Derste tanıtılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir. |
ÖÇ04 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarını kavrar |
ÖÇ05 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunular hazırlar. |
ÖÇ06 | Dil bilgisi öğretimi için uygun materyaller hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğretim materyali tasarım ilkeleri | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemini | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dil bilgisi öğretiminin temel yaklaşım, ilke ve yöntemleri | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dil bilgisi öğretiminin çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemleri | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımları | Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Birinci Grup) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
7 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar yapar (İkinci Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Tartışma |
8 | Ara Sınav | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Üçüncü Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Örnek Olay |
10 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Dördüncü Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Örnek Olay |
11 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Beşinci Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
12 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Altıncı Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
13 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Yedinci Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Tartışma |
14 | MEB İlköğretim Türkçe 5-8 Programındaki dil bilgisi amaç ve kazanımlarının öğretimine yönelik sunumlar (Sekizinci Grup öğrenciler) | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
15 | Genel değerlendirme | Sunu hazırlanır. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |