Genel Bilgi
Kod | OMZ312 |
Ad | Hidrolik ve Pnömatik Sistemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste endüstride yaygın kullanım alanlarına sahip Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin tanınması, devre elemanlarının çalışma prensiplerini araştırılması, devre kurma ve edinilmiş bilgilere dayalı olarak bir hidrolik/pnömatik sistemin tasarımını ve kurulumunun sağlanması ve hidrolik/pnömatik sistemli tezgahlarda arıza ve bakım-onarımının açıklanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Hidrolik Devre Elemanlarını Tanımak, Hidrolik Devre Şeması Oluşturmak, Hidrolik Sistemlerin Arızalarını Tespit Etmek, Hidrolik Arızaları Gidermek, Pnömatik Devre Elemanlarını Tanımak, Pnömatik Devre Şeması Oluşturmak, Elektropnömatik Sistemler Oluşturmak, Elektropnömatik Sistemler Oluşturmak, Pnömatik Sistemlerin Arızalarını tespit, Etmek Pnömatik Arızaları Gidermek, Sistemlerin peryodik kontrollerini yapmak, Sistemlerin Peryodik Bakımlarını Yapmak, Arıza Tespiti Yapmak, Arızalı Makinenin Onarımını Yapmak
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kemal Demirel-Hidrolik ve Pnömatik
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstriyel alanda hidroliğin ve Pnömatiğin gerekliliğini hatırlar. |
ÖÇ02 | Hidrolik akışkanları listeler. |
ÖÇ03 | Hidrolik ve Pnömatik devre elemanlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Hidrolik ve Pnömatik devre tasarlar ve programlarda simüle eder. |
ÖÇ05 | Hidrolik devre tasarımı ve sektörde bulunan endüstriyel uygulamalarını yapar. |
ÖÇ06 | Pnömatik devre tasarımı ve sektörde bulunan endüstriyel uygulamalarını yapar. |
ÖÇ07 | Hidrolik ve pnömatik devreleri analiz eder. |
ÖÇ08 | Elektro-hidrolik ve elektro-pnömatik devreler tasarlar. |
ÖÇ09 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerde arıza tespit eder. |
ÖÇ10 | Motorlu taşıtlarda kullanılan hidrolik ve pnömatik sistemlerin temel prensiplerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgiyi ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanındaki uygulamalarda karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar ve bilimsel yöntemlerle çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayan karmaşık bir sistem, süreç, cihaz veya ürünü tasarlar ve bu süreçte modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda bireysel ve ekip üyesi olarak etkin biçimde sorumluluk alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv mühendisliği ile ilgili mevzuata hakim olma ve mesleki etik sorumluluk bilincini kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olma ve otomotiv mühendisliği alanında kendini sürekli geliştirerek yeniler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv mühendisliği alanı ile ilgili Türkçe/İngilizce sözlü ve yazılı şekilde iletişim kurabilme, rapor yazabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Proje tasarlama ve yönetme bilgilerini kullanarak, otomotiv mühendisliği uygulamalarına ilişkin yeni fikirler geliştirme ve gerçekleştirilmesi yönünde girişimde bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları ve çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hidroliğin tanımı, tarihsel gelişimi ve kullanım alanları, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hidroliğin temel kavramları, enerji dönüşümleri, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hidroliğin temel prensipleri Süreklilik Kuralı ve Bernoulli Teoremi, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hidrolik sistem elemanları pompalar, valfler, hareketlendiriciler (silindir ve motorlar), | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hidrolik sistem akışkanları ve sızdırmazlık, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hidrolik sistemlerin tasarımı ve sistemin programlarda simüle edilmesi | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hidrolik sistemlerin bakımı | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pnömatik prensipleri, Basınçlı hava üretimi ve dağıtımı, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Pnömatik valfler, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Pnömatik hareketlendiriciler (silindir ve motorlar), | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Silindir kontrolü Yön kontrolü, sıralı kontrol, Kaskat devreler, Kademe sayacı, Hidro-pnömatik kontrol, | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Elektro-pnömatik, pnömatik lojik | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Pnömatik sistemlerin tasarımı ve sistemin programlarda simüle edilmesi | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Pnömatik devre elemanlarının periyodik bakım ve mantıki arıza bulma işlemi | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarından ve kitaptan ilgili bölüme çalışılacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |