Genel Bilgi
Kod | OMZ313 |
Ad | Elektrikli ve Hibrit Taşıtlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere elektrikli ve hibrit araçları konusunda bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Elektrikli ve hibrit araçların tarihi ve gelişimiyle ilgili giriş, tipik elektrikli ve hibrit araçların yapısı, batarya şarj kontrolü, kontrolörün çalışma şekli, günümüz elektrikli araç sistemleri, Yakıt hücrelerinin araçlara uygulanması, elektrikli ve hibrit araçların tork-hız grafikleri, batarya ve elektrikli araç performansı, elektrikli araçların içten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslanması, Matlab Simulink modelleme, elektrikli ve hibrit araçların kontrolünün modellenmesi, simülasyon sonuçlarının analizi
Dersin Ön Koşulu
Derse ait ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Modern Elektrikli, Hibrit Elektrikli ve Yakıt Hücreli Araçlar
Notlar
HİBRİT ELEKTRİKLİ ARAÇLAR: PRATİK PERSPEKTİFLERLE İLKELER VE UYGULAMALAR
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tipik bir elektirkli araç ve hibrit araçları kavrar |
ÖÇ02 | Günümüz elektrikli araçları, yakıt hücrelerini bilir |
ÖÇ03 | Elektrikli araçların özellikleri, batarya ve motor performanslarını kavrar |
ÖÇ04 | Elektrikli motorlarla içten yanmalı motorları kıyaslar |
ÖÇ05 | Matlab Simulink Modelleme, elektrikli ve hibrit araçların modellemesi ve kontrolü, simülasyon sonuçlarının analiz eder |
ÖÇ06 | Alternatif tahrik ve güç teknolojilerini kavrar |
ÖÇ07 | Enerji depolama sistemlerini öğrenir |
ÖÇ08 | Elektrikli ve hibrit taşıtların çevre ve doğa için sahip olduğu önemi kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Otomotiv Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Otomotiv Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Otomotiv Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Otomotiv Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Elektrikli ve hibrit araçların tarihi ve gelişimiyle ilgili giriş | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tipik elektrikli ve hibrit araçların yapısı | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Batarya Şarj etme | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Motor kontrolcüleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kontrolcülerin çalışma prensipleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Günümüz Elektrikli araçları | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yakıt hücreleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taşıt uygulamalarında kullanılan elektrikli motor tipleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bir hibrit aracın tork-hız grafiği | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Elektrikli araçların özellikleri | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Batarya ve elektrikli araç performansı | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Elektrikli araçların içten yanmalı motorlu araçlarla kıyaslanması | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Matlab Simulink Modelleme | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Elektrikli ve hibrit araçların kontrolünün modellenmesi, simülasyon sonuçlarının analizi | Ders notları ve referans kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve referans kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |