Genel Bilgi
Kod | CEN350 |
Ad | Database Management Systems |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Gerçek hayat uygulamaları için en etkin veritabanını tasarlayabilme, geliştirebilme ve programlayabilme. SQL dilini etkin şekilde kullanabilme.
Dersin İçeriği
Veritabanı sistemlerine genel bir bakış. Varlık ilişki şemaları ve veritabanı tasarımı. İlişkisel model. İlişkiler üzerindeki bütünleyici sınırlamalar. SQL DDL ile ilişkileri (tabloları) tanımlama ve güncelleme. Şema iyileştirme ve normal formlar. İlişkisel cebir ve ilişkisel cebir operatörlerini kullanarak etkin sorgu yazma. SQL ile sorgu, sınırlama ve tetik tanımlama. Görünümler. Veritabanı uygulama geliştirme. İlişkisel cebir operatörleri için algoritmalar. İlişkisel cebir operatörlerin değerlendirilmesi. Tipik bir ilişkisel sorgu eniyileyicisi. İşlem (transaction) yönetimi. Eşzamanlılık kontrolü. Veritabanı çökmesinin iyileştirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Silberschatz, A., Korth, H.F., Sudarshan, S., Database System Concepts, Seventh Edition, McGraw-Hill, 2019. R.Ramakrishnan, J.Gehrke, "Database Management Systems", McGraw Hill, 2003.
Notlar
SQL ile ilgi herhangi bir kaynak
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gerçek hayat problemlerini soyutlayarak varlık-ilişki modeli oluşturabilir ve bu modeli kullanarak veritabanı tasarlar. |
ÖÇ02 | Veritabanında yer alan veriyi etkili sorgularla işleyebilir ve anlamlı bilgiler elde eder. |
ÖÇ03 | Veritabanı yönetim sistemlerini programlama dilleriyle birlikte kullanarak uygulama geliştirir. |
ÖÇ04 | SQL dilini verimli ve etkin bir şekilde kullanarak performanslı sorgular oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veritabanı temel kavram ve tanımlamaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | İlişkisel veri modeli ve varlık-ilişki şemaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Veritabanı şemasını iyileştirme ve normal formlar | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | SQL DDL komutları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İlişkisel cebir işlemleri ve sorgu oluşturma | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | SQL DML komutlarına giriş, SELECT deyimi ile sorgu oluşturma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | SELECT deyimi ile karmaşık sorgular | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | SQL ile kamaşık bütünlük sınırlamalarının tanımlanması, tetikler ve aktif veritabanları | Ders notlarının okunması, ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Veritabanı uygulama geliştirme, bir programlama dili ile SQL kullanımı, dinamik SQL, saklı yordamlar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sorgu işleme: ilişkisel cebir operatörlerinin algoritmaları ve performans analizleri. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sorgu işleme: Sorgu planı oluşturma ve sorgu eniyileme. | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Transaction yönetimi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Eş zamanlılık kontrolü | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Veritabanı güvenliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması, problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması, problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |