Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | OMZ211 |
| Ad | Sayısal Analiz |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Sibel DOĞRU AKGÖL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Sibel DOĞRU AKGÖL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal yöntemlerin dili, mantığı ve mühendislik biliminde matematiksel işlemlerinin tanıtılması, birçok bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sayısal yöntemlere giriş; Sayısal analizde hata kavramı; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Richard L. Burden and J. Douglas Faires, Numerical Analysis, Brooks Cole;7.basım ,2000.
Notlar
Behiç Çağal , Sayısal Analiz, Seç Yayın Dağıtım, 1.basım, 568s,1989.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlar. |
| ÖÇ02 | Elde edilen bilgi ile mühendislik problemi çözebilme yeteneği gösterebilme yeteneği kazanır. |
| ÖÇ03 | Özel bir problem durumunun çözümü için gereken uygun sayısal yöntemi seçerek uygular. |
| ÖÇ04 | Lineer denklem takımlarını analiz eder. |
| ÖÇ05 | Sayısal türev ve sayısal integrali hesaplama yeteneği kazanır. |
| ÖÇ06 | Diferansiyel denklerin sayısal çözümlerini gerçekleştirir. |
| ÖÇ07 | İnterpolasyon yapabilme yeteneği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgiyi ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | 3 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanındaki uygulamalarda karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar ve bilimsel yöntemlerle çözer. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayan karmaşık bir sistem, süreç, cihaz veya ürünü tasarlar ve bu süreçte modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde uygular. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanır. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda bireysel ve ekip üyesi olarak etkin biçimde sorumluluk alır. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv mühendisliği ile ilgili mevzuata hakim olma ve mesleki etik sorumluluk bilincini kazanır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olma ve otomotiv mühendisliği alanında kendini sürekli geliştirerek yeniler. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv mühendisliği alanı ile ilgili Türkçe/İngilizce sözlü ve yazılı şekilde iletişim kurabilme, rapor yazabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Proje tasarlama ve yönetme bilgilerini kullanarak, otomotiv mühendisliği uygulamalarına ilişkin yeni fikirler geliştirme ve gerçekleştirilmesi yönünde girişimde bulunur. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın otomotiv mühendisliği alanına yansıyan sorunları ve çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı | Ders notunu incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Lineer olmayan denklem sistemi, Kök bulma | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 3 | İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu | Konu hakkında ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Secant Metodu, Lineer denklem sistemlerinin çözümü, Direkt metodlar | Ders notunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Gauss Eliminasyon metodu | Ders notundaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 6 | LU metodu | İlgili bölümün ders notu incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 7 | Özdeğer Problemleri, Analitik metot ile çözüm | Konu hakkında ders notundan ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | En büyük özdeğer için Kuvvet metodu, En küçük özdeğerler için Kuvvet metodu | İlgili kitabın incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Interpolasyon | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Interpolasyon Polinomları | Konu hakkında literatürden ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 12 | Sayısal İntegral, Trapez ve Simpson metot | Ders notundaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Guss Quadrature formülleri | İlgili bölümün ders notu incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Sayısal Türev | Konu hakkında ders notundan ön bilgi toplanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 15 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri | Kitaptaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Alıştırmalar | Kitaptaki soruların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||