ILT301 İletişim ve Etik

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT301
Ad İletişim ve Etik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, mesleki kural ve davranışlar, toplumsal değişim ve etik, popüler kültür ve etik, medyada etik gibi başlıkların, örneklere uyarlanabilmesi amaçlanmaktadır. Mesleki yasalar, öz-denetim mekanizmaları ve diğer etik kodlar ve kuralların iletişim öğrencileri tarafından içselleştirilmesi sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve modernleşme, İdeal iletişim ortamı-Habermas, eleştirel sosyal teorinin olanakları, etnografik çalışmalar, alan araştırmaları, örnek konu seçimleri ve araştırma olanakları ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından iletişim etiği ve meslek etiği konuları ele alınacak, gazetecilik etiği, halkla ilişkiler etiği ve yeni medya etiği üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ruhdan Uzun/İletişim Etiği: Sorunlar, Sorumluluklar, Gazi Üniversitesi, İletişim fakültesi Yayınları

Notlar

A Belsey, R Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, çev. NT, Ayrıntı yay. 1998. Medya İletişim ve Etik, Editör; Feryal Örs, Sentez Yayıncılık, 2016. İletişim Etiği: Kavramlar, Olgular ve Tartışmalar Editör: Z. Burcu şahin, Literatür Yayınları, 2019. Medya, Etik ve Hukuk, Haz. Süleyman İrvan, Ragıp Duran ve Fikjret İlkiz; IPS İletişim vakfı Yayınları, 2005.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik alanındaki temel kavramları tanımlar. .
ÖÇ02 İnsan hakları ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar.
ÖÇ03 Etik ve ahlak kavramlarını birbirinden ayırt eder.
ÖÇ04 İletişim alanıyla sentezlemek üzere etik teoriler hakkında bilinçlenir.
ÖÇ05 İletişim ve söylem etiği ile ilgili edindiği bilgiler eşliğinde bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişimde etik sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
ÖÇ06 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir.
ÖÇ07 Meslek etiği kavramı ile birlikte iletişim alanındaki etik kodları örnekleriyle birlikte öğrenerek mesleki yaşamında bu kodlara başvurur.
ÖÇ08 Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
ÖÇ09 Gündelik yaşamında ve mesleğini uygularken etik ilkelere özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
ÖÇ10 Meslek etiği alanıyla ilgili yasal mevzuatı eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, dersin genel çerçevesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 etik kuramları tarihçesine bakış okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-1 okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik-2 okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 iletişim etiği ve modernleşme okuma, sunum ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İdeal iletişim ortamı-Habermas-1 okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 İdeal iletişim ortamı-Habermas-2 okuma ve tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 eleştirel sosyal teorinin olanakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 etnografik çalışmalar, alan araştırmalarında etik okuma-tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 güncel örnek olay çözümlemeleri 1 okuma-sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
12 güncel örnek olay çözümlemeleri 2 okuma-sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
13 güncel örnek olay çözümlemeleri 3 okuma-sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 güncel örnek olay çözümlemeleri 4 okuma-sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Genel değerlendirme Soru-Cevap ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Kitabı ve Diğer Notlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Kitabı ve Diğer Notlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 04:08