Genel Bilgi
Kod | ILT315 |
Ad | Dijital Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dijital medyanın ve iletişim teknolojilerinin sosyolojik, ekonomi ve politik boyutu ele alınacak, dijital medyanın iletişim ortamları iletişim çalışmaları çerçevesinde gündelik hayat, medya çalışmaları, kültür ve politikadan beslenilerek irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dijital medya teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla, gözetim denetim biçimlerinden toplumsal hareketlere, medya düzeninden ekonomiye, gündelik hayattan toplumsallaşmaya ve toplumsal hayata kadar pek çok düzlemdeki rolü gözönünde bulundurularak; yeni medya ile ilgili temel kavramlar, yeni medyanın ekonomi politiği, yeni medyanın gündelik hayat, kimlik ve toplumsal değişmelerdeki rolü, yeni medya ortamları-kullanıcı ilişkisi, yeni medyada yeni habercilik biçimleri, yurttaş gazeteciliği ve alternatif-bağımsız yayınlar, yeni medyadaki iletişim ortamlarına katılım, üretici-kullanıcının haklar ve toplumsal hareketlerdeki rolü ve kullanım biçimleri bağlamında eleştirel düşünme biçiminin geliştirilmesi ve yeni medyanın özgün kullanım biçimleri irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. Çev: Ö. Sakin, İstanbul: Kafka Yayınevi POLAT, İ. H. (2016). Dijital-Siber-Sosyal; Yeni bir medyadan yeni bir yaşam alanına dönüşüm. TRT Akademi, 1(2), 408-424. Ryan, J. (2020) İnternetin Geçmişi ve Dijital Gelecek. Çev. Keleş, B. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitaplığı Bozdağ, Ç. (2017). Türkiye’de Yeni Medya Kullanım Eğilimleri Araştırma Raporu. Kadir Has Üniversitesi. Nelsper, E.J. ve R.Lynon (2016) “Dijital Yerliler Kanıt Nerede?”, Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi. Der. H.Hülür ve C.Yaşın. Ankara:Ütopya. 39-62. Terzioğlu, F . (2020). Dijital Platformların Yaratıcı Düşünce ve Eylem Haliyle Etkileşimine İlişkin Bir Sorgulama. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi , İleti-ş-im Özel Sayı: 5 , 53-70 Binark, M. (2005) “Kimlik/lenme, Dipnotsuz İletişim ve Etnik Laflama Odaları”, İnternet, Toplum, Kültür. (Der.) M. Binark ve B. Kılıçbay, Ankara: Epos Yayınları. 118-138. Alyanak, B. A. (2014). Etnografi ve çevrimiçi etnografi. Mutlu Binark (Der.), içinde, Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri, 117-164. Bechmann, A, Ess, C. M., Franzke, A., Zimmer, M. (2020) İnternet Araştırmaları: Etik Kılavuz 3.0. Özdemir, M. B. (çev.). Alternatif Bilişim Derneği, E-Kitap. Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş. Çev: D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı. İstanbul: Nota Bene. Lokke, E. (2018) Mahremiyet: Dijital Toplumda Özel Hayat. Çev. D. Başak. İstanbul:KÜY. Bridle, J. (2020). Yeni Karanlık Çağ: Teknoloji ve Geleceğin Sonu. Çev. K. Güleç. İstanbul: Metis
Notlar
Bauman, Z., & Lyon, D. (2013). Akışkan Gözetim. Çev. Elçin Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı. Binark, M., & Bayraktutan, G. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. Kalkedon. Depeli, G. (2015). Kadın Bloggerlar: Yeni Dil, Yeni Kadınlık, Yeni Tartışmalar. Folklor/Edebiyat, 21(83), 271-294.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dijital medya ile ilgili kavramlar hakkında genel bilgiye sahip olur |
ÖÇ02 | Dijital medyanın ekonomi politiği hakkında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Dijital medyaya eleştirel bakabilme becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Dijital medyanın gündelik hayat, kimlik ve toplumsal değişmelerdeki rolünü irdeler |
ÖÇ05 | Dijital medya ortamları kullanıcı ilişkisini kavrar ve eleştirel bakabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dijital medya: Temel kavramlar | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dijital medyanın tarihçesi | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyal Ağlar | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sanal Kimlikler | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gündelik hayat ve dijital medya | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yeni medyada araştırma yöntemleri 1 | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeni medyada araştırma yöntemleri 2 | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dijital medya ve mahremiyet | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Siyasal alan ve dijital medya | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Toplumsal hareketler ve digital medya | Ders materyalleri-okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dijital medyada işbirliği | Ders materyalleri - okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Dijital medyanın geleceği | Proje/sunum hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Öğrenci projeleri/sunumları | Proje/sunum hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |