ILT304 İletişim Sosyolojisi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILT304
Ad İletişim Sosyolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZLEM AYDOĞMUŞ ÖRDEM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders günümüz medya pratiklerinin sosyolojik etkilerini incelemeyi amaçlar. Eski ve Yeni Medya kanallarının birbirleriyle etkileşim halinde günümüz globalleşmiş ve bağlantılı dünyasında toplumsal değişim üzerindeki etkilerini tahlil eder. Dijitalleşmenin ve özellikle sosyal medya araçlarının dünyanın farklı bölgelerinde yaşayan insanların hayatları üzerinde yaptığı sosyokültürel ve politik etkileri ortaya koyar. Bu dersin nihai amacı 21. Yüzyıl medya pratiklerinin bireysel ve toplumsal kimlik inşası, sosyal hayatın anlamlandırılması ve kültürel değişim üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu dersin toplumsal ve kültürel önemi açısından 21. Yüzyıl medya pratikleri derinlemesine incelenecektir. Okuma ağırlıklı bir ders olup, teorik literatür ışığında öğrencilerin gündelik hayatın akışında sıklıkla kullandıkları medya araçları ve kanallarının sosyokültürel önemini anlamalarını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Eric, Maigret (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayıncılık. Serdar, Öztürk (2011). Türkiye’de İletişim Sosyolojisinin Kaynakları. Siyasal Kitabevi (zorunlu değil, ek kaynaktır).

Notlar

Eric, Maigret (2011). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayıncılık. Serdar, Öztürk (2011). Türkiye’de İletişim Sosyolojisinin Kaynakları. Siyasal Kitabevi (zorunlu değil, ek kaynaktır).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişim sosyolojisinin gelişimi,çalışma alanları,önemi ve sosyal bilimler içindeki yeri konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Farklı sosyal etkileşim düzeylerinde ortaya çıkan iletişim biçimleri,özellikleri ve etkileşim çeşitliliğini değerlendirir.
ÖÇ03 Kurum kültürü, kimliği ve iletişim ilişkisini analiz eder.
ÖÇ04 Modern toplumda kitle iletişim yapısının önemi konusunda bilinçlenir.
ÖÇ05 Eski ve Yeni medya araçlarını eleştirel bir şekilde açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Medya, İletişim ve Sosyal Değişim Tanışma ve Temel Kavramlara hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Eski Medya ve Yeni Medya Etkileşimleri Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
3 Küreselleşme ve Kimlik İnşası Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Facebook, Twitter ve Blog Yoluyla Bireysel Güçlenme Üzerine Çıkarımlar Okuma ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sosyal Medya Çağında İnsan İlişkileri Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yeni Medya Araçları ve Politika Teorisyenlerin Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Akıllı Telefon Çağı ve Kültürel Etkileri Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kültürel Dijitalleşme Konu ile ilgili Araştırma Sorularının Belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
10 Materyal Kültür ve Dijital Dünya İlişkileri Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 İnteraktif Medya Üretimi ve Tüketimi Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Popüler YouTube Videolarının Farklı Kültürel Rolleri Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Medya, İzleyiciler ve Post modernlik Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Popüler Medya Ürünlerinin İnternet Kaynaklı Hayranlığı Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Marka Üretimi ve Yönetimi Makale Okuma ve Analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.12.2024 11:33