AS340 Senaryo Yazımı

4 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AS340
Ad Senaryo Yazımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı öğrencilerin film senaryosu hakkında temel bilgileri edinmesi, senaryoda yapı, karakter, tema, diyalog gibi unsurlar üzerine alıştırmalar yapmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu ders, senaryo ve senaryo yazımı ile ilgili kavramları ve temel bilgileri, senaryo türlerini, senaryo örnekleri incelemelerini ve senaryo yazma uygulamalarını içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Can yay. Syd Field, Senaryo Yazımının Temelleri: Alfa Yay. Christopher Vogler, Yazarın Yolculuğu: Okuyan Us Yay., Ali Karadaoğan, Senaryo ve Anlatı: De Ki Yay.,

Notlar

Ders izlencesinde belirtilen filmler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Film senaryosu hakkında temel kavramları tanır.
ÖÇ02 Senaryoda yapının işlevlerini ve farklı hikaye anlatma biçimlerini tanır.
ÖÇ03 Karakterlerin sosyolojik ve psikolojik özellikleri dikkate alınarak nasıl yaratıldığını inceler.
ÖÇ04 Kısa film senaryosu örneklerini analiz eder.
ÖÇ05 Görsel düşünebilme ve anlatabilme becerisi edinir.
ÖÇ06 Herhangi bir hikayeyi senaryo biçiminde organize edebilme becerisi edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklayabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgiye sahiptir. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediği açıklayabilir ve belli başlı iletişim araçlarıyla ilgili kullanım bilgi ve becerisine sahiptir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemi bilimsel olmayandan ayırd edebilir; alanla ilgili çalışmaları ve teknolojik yenilikleri izleyerek bilgilerini günceller.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle yaklaşır; İletişim Bilimleri´´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antroploji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezleyebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak; kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisine sahiptir; empati kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenler ya da aktif olarak katılır; içinde yer aldığı etkinlikleri ya da gözlemledikleri olayları raporlar, çevresiyle paylaşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yerel, ulusal ve uluslararası olayları izler, eleştirel bir bakışla yorumlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup içerisinde de çalışma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir, liderlik ve entelektüel girişimcilik becerileri sergiler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejiler kullanır, düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde kullanarak, alandaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uymaya özen gösterir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerilerini edinip, bu becerileri toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlayarak buna bağlı öğrenme gereksinimlerini saptar ve gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş, kaynakların ve dönem ders planının tanıtılması. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Anlatı, Anlatının özellikleri, Senaryo anlatısını diğer anlatılardan ayıran özellikler. Gösterim: Buster Keaton, Kameraman Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Film senaryosunun tanımı, Genel özellikleri. Gösterim: Rashamon: Yön: Akira Kurosawa Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Senaryo metninin tarihsel gelişimi, Avrupa ve Amerika. Gösterim: Borton Fink: Ethan &Joel Coen Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Senaryo Kuramı Açısından Kahramanın Yolculuğu, Öykü kurma tekniği. Gösterim: Oz Büyücüsü:Victor Fleming Christopher Vogler, Yazarın Yolculuğu: Okuyan Us Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Senaryo Kuramı Açısından Üç Perdeli Yapı, Düğümler, Doruk Noktalar.Gösterim: All About Eve:Joseph Mankiewicz Syd Field, Senaryo Yazımının Temelleri: Alfa Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Logline, Storyline Öktem Başol, Senaryo Kitabı:Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Sinopsis Öktem Başol, Senaryo Kitabı:Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap
10 Senaryo Yazım Aşamaları ve Temel Senaryo Terimleri: Sahne Dökümü, Geliştirim Senaryosu, Ayrımlama ve Çekim Senaryosu Öktem Başol, Senaryo Kitabı:Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Senaryo metninin biçimsel özellikleri: Sahne başlığı, Anlatı dili, Didaskalya ve Ses Öğelerinin Amerikan Senaryo Biçiminde Kullanımı Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Senaryo metninin biçimsel özellikleri:Karakter, Diyalog, Dış ses, Sahne İçi Zamanda Eksilme Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Senaryo metninin biçimsel özellikleri:Rüya Sahnesi, Geriye Dönüş Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap
14 Sahne bölme alıştırmaları Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
15 Senaryoda görsel ve işitsel öğeleri kullanma alıştırmaları Öktem Başol, Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri: İthaki Yay. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, yazma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, yazma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 92
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,68
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2024 11:33