AS440 Metin Çözümlemesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLETİŞİM FAKÜLTESİ
İLETİŞİM BİLİMLERİ PR.
Kod AS440
Ad Metin Çözümlemesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İletişim olanaklarını göz önünde bulundurarak öğrencilerin metnin derin yapısını keşfetmelerini sağlamak ve metni oluşturan ölçütler çerçevesinde metne yaklaşma becerisi kazandırabilmek bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bir iletişim mekânı olarak metin, metinsellik ölçütleri, metin tonu, metin türü, metin tipi, metin-söylem ayrımı, metin çözümleme yaklaşımları, bu dersin konusunu oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Günay, D. (2013). Metin bilgisi. İstanbul: Papatya.

Notlar

İnceoğlu, Y. G. ve Çomak, N. A. (2009). Metin çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Metin ve metinsellik olgularını tanımlar.
ÖÇ02 Yazılı, sözlü ve görsel metinlerde ortak ve farklı özellikleri belirler.
ÖÇ03 Metinsellik ölçütlerini değerlendirir.
ÖÇ04 Metinsellik ölçütlerine göre metni çözümler.
ÖÇ05 Araştırma amacı ve metin türüne göre uygun olan inceleme yöntemini belirler.
ÖÇ06 Metin ile söylemi ayırt eder.
ÖÇ07 Metinsellik ölçütlerine göre metin üretir.
ÖÇ08 Eleştirel söylem çözümlemesi ilkelerine göre metni çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Okuma becerisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Alımlama Estetiği Kuramı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Metin ve Söylem Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Dilbilim ve Metindilbilim Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Metinsellik Ölçütleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Metinlerarasılık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Metin Türü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metin Tipi Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
10 Metin Tonu Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Metin Çözümleme Yöntemleri Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Söylem Çözümlemesi Okuma, pratik yapma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Eleştirel Söylem Çözümlemesi Okuma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Göstergebilimsel Çözümleme Okuma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 Tür analizi Okuma, sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Altı Şapka
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, pratik yapma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Proje / Tasarım 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 01:14