Genel Bilgi
Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
İLETİŞİM BİLİMLERİ PR. | |
Kod | AS440 |
Ad | Metin Çözümlemesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre ÇEKİCİ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İletişim olanaklarını göz önünde bulundurarak öğrencilerin metnin derin yapısını keşfetmelerini sağlamak ve metni oluşturan ölçütler çerçevesinde metne yaklaşma becerisi kazandırabilmek bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bir iletişim mekânı olarak metin, metinsellik ölçütleri, metin tonu, metin türü, metin tipi, metin-söylem ayrımı, metin çözümleme yaklaşımları, bu dersin konusunu oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Günay, D. (2013). Metin bilgisi. İstanbul: Papatya.
Notlar
İnceoğlu, Y. G. ve Çomak, N. A. (2009). Metin çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Metin ve metinsellik olgularını tanımlar. |
ÖÇ02 | Yazılı, sözlü ve görsel metinlerde ortak ve farklı özellikleri belirler. |
ÖÇ03 | Metinsellik ölçütlerini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Metinsellik ölçütlerine göre metni çözümler. |
ÖÇ05 | Araştırma amacı ve metin türüne göre uygun olan inceleme yöntemini belirler. |
ÖÇ06 | Metin ile söylemi ayırt eder. |
ÖÇ07 | Metinsellik ölçütlerine göre metin üretir. |
ÖÇ08 | Eleştirel söylem çözümlemesi ilkelerine göre metni çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki temel kavramları, iletişim modellerini, iletişimin kültürel işlevlerini iletişimin tarihsel gelişimi ve İletişim Çalışmaları çerçevesinde açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve global iletişim sistemleriyle ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri tanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal İletişim´in araçsal (Radyo, Televizyon, Sinema, Reklamcılık, Halkla İlişkiler, Gazetecilik gibi) ve amaçsal (Kamusal Alan, Kamuoyu, Kültürel Üretim Alanları, Yurttaş Katılımı, Popüler Kültür vb.) alanlarıyla ilgili temel oluşturacak bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, grup, kitle, kurum ya da farklı kültürlerde iletişimin her yönüyle nasıl işlediğini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilgi ve yöntemlerle alanla ilgili çalışmaları teknolojik yeniliklerle ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim kavramına disiplinlerarası bir perspektifle; İletişim Bilimleri´nin beslendiği Sosyoloji, Tarih, Psikoloji, Dilbilim, Siyasetbilim, Antropoloji vb. gibi alanlardan gelen bilgileri sentezler. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel boyuttan, global iletişim boyutlarına dek karşılaşılabilecek iletişim sorunlarına çözüm getirici düşünceler üretir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etkili iletişim kurabilme yetkinliğinin bir gereği olarak kendisini ifade etme becerisi kadar; karşısındaki insanları ve içerisinde bulunduklar ortamları doğru anlama yetisiyle empati kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Düzenlediği ve aktif olarak katılım sağladığı sosyal, sanatsal ve kültürel etkinliklerdeki gözlemlerini raporlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İzlediği yerel, ulusal ve uluslararası olayları eleştirel bir bakışla yorumlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olduğu kadar grup çalışmalarında da etkin rol alır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Topluma karşı sorumluluk bilinci gelişmiş bir birey olarak, toplum yararına projeler geliştirir,. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Rasyonel düşünme yetilerini olduğu kadar yaratıcı düşünceyi geliştirici yöntem ve stratejilerle birlikte düşüncelerini amacına uygun yazılı , sözlü, görsel vb. araçlar yoluyla ifade eder. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az Avrupa Dil Portföyü (B) genel düzeyinde bir yabancı dil bilgiisiyle alanındaki bilgileri izleyebilir ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Her türlü bilginin erişilmesi, kullanılması, iletilmesi sürecinde ve mesleğiyle ilgili diğer tüm düşünce ve uğraşlarında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medya okuryazarlığı gibi alana özgü temel uygulama becerileriyle toplum geneline yayabileceği yöntemleri kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve kullanım bilgisine sahip olmanın yanı sıra, tüm iletişim araçlarını (beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim, gazete, dergi, radyo, televizyon, sinema, internet ve diğer bilişim/iletişim teknolojileri vb. gibi kitle iletişim araçları) yetkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gelecekteki kariyerini planlamayı öğrenme gereksinimleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm çalışmalarını alanıyla ilgili yasal mevzuat çerçevesinde yönlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Okuma becerisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Alımlama Estetiği Kuramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Metin ve Söylem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Dilbilim ve Metindilbilim | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Metinsellik Ölçütleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Metinlerarasılık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Metin Türü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Okuma, pratik yapma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Metin Tipi | Okuma, pratik yapma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
10 | Metin Tonu | Okuma, pratik yapma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Metin Çözümleme Yöntemleri | Okuma, pratik yapma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Söylem Çözümlemesi | Okuma, pratik yapma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay |
13 | Eleştirel Söylem Çözümlemesi | Okuma, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Göstergebilimsel Çözümleme | Okuma, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Tür analizi | Okuma, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Altı Şapka |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, pratik yapma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, pratik yapma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Proje / Tasarım | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |