Genel Bilgi
| Birim | ALADAĞ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| MADEN TEKNOLOJİSİ PR. | |
| Kod | MDS203 |
| Ad | Sondaj Teknolojisi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ERCÜMENT BİLGER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ERCÜMENT BİLGER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sondaj ekipmanlarını ve yöntemlerini açıklamak. Sondaj performansına etki eden parametreleri ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Giriş; Sondajın Tarihçe ve Gelişimi/ Sondaj Uygulamaları, Sınıflamaları ve Amaçları/ Darbeli Sondaj/ Döner Sondaj ve Ekipmanları/ Matkaplar/ Sondaj Çamuru/ Karot (Maden) Sondajları/ Su sondajları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sondaj Teknikleri ve Uygulamaları, Adem Ersoy
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sondaj teknolojisini tanımlar |
| ÖÇ02 | Sondaj ekipmanlarını sıralar |
| ÖÇ03 | Darbeli sondaj yöntemini tanımlar |
| ÖÇ04 | Döner sondaj yöntemini tanımlar |
| ÖÇ05 | Sondaja etki eden faktörleri yorumlar |
| ÖÇ06 | Sondaj matkaplarını sıralar |
| ÖÇ07 | Maden (karot) sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışını açıklar |
| ÖÇ08 | Sondaj hidroliğini betimler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik temel kavramlarını tanımlar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilikte iş sağlığı ve güvenliği ilkelerini ve yöntemlerini kavrar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik uygulamalarında kullanılması gerekli araçların teknik özelliklerini açıklar. | 4 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında karşılaştığı problemleri Bireysel ve multidisipliner çalışma grubu üyesi olarak çözebilme becerisi elde eder. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel madencilik alanındaki güncel teknikleri ve araçları uygulamalı derslerde etkin olarak kullanır. | 3 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mineraller ve cevherlerin ayırt edici özelliklerini madencilik uygulamalarını kullanrak belirler ve bulduğu sonuçları raporlayabilir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel bilgisayar kullanımı ve bilgisayarı etkin kullanarak madencilik alanında teknik ekipmanların çizimini yapabilir. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanındaki problemleri bilimsel veriler yardımıyla tanımlayarak, modelleme ve çözüm becerisi edinir. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden alanında temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak kullanır. | 4 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madenlerin bulunması, çıkartılması ve zenginleştirilmesi safhalarında kullanılan teknolojik yöntemleri uygular. | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanında bilim ve teknolojideki yenilikleri öğrenmiş olduğu yabancı dil ile takip ederek kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kazanmış olduğu bilgi ve tecrübelerin ışığında veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin sözlü ve yazılı iletişim için en az bir yabancı dili genel düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışını destekler. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden işletmesinde meydana gelebilecek olayların hukuksal sonuçları tanımlar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Darbeli sondaj yöntemi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 4 | Döner sondaj donanımı ve işlevleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Matkaplar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 6 | Matkap çalışma parametreleri ve sondajın yapılışı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 7 | Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri ve ceşitleri, sondajda kullanımı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Maden (karot) sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Su sondajlarının donanım ve işlevleri, yapılışı, su deneyleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 11 | Sondaj hidroliği | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Jeotermal sondajlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Enjeksiyon sondajları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Jeoteknik sondajlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Jeoteknik sondajlar II | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||