Genel Bilgi
Kod | AYH209 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Sevil Meziyet YİĞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi DURMUŞ ÇETİNKAYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanununun amaç ve kapsamı ile ilgili bilgi vermek, iş yerlerinde; iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik görev, yetki, sorumlulukları hakkında temel bilgiler vermek, işverenin ve çalışanın; işyerindeki hak ve yükümlülükleri hakkında temel bilgileri öğrenmelerini sağlamak
Dersin İçeriği
tanım ve tarihçe, insan makine sistemleri, işyeri ortamı ve işçi sağlığı, sağlığa zararlı etkenlerin saptanması ve denetim altına alınması, meslek hastalıkları, tanımı, nedenleri, sınıflandırılması, konuyla ilgili istatistikler ve önlenmesi için alınacak tedbirler, iş kazaları; tanımı, nedenleri, sınıflandırılması konuyla ilgili istatistikler, önlenmesi için alınacak tedbirler, işçi sağlığı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bilir, N. (2014). İş sağlığı ve güvenliği. Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
Notlar
Öğretim elemanın hazırladığı ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş güvenliği mevzuatı ve iş güvenliği temel kavramlarını bilir. |
ÖÇ02 | İş güvenliği ile ilgi ulusal kurumları, iş güvenliği uzmanlığı yetki ve sorumluluklarını neler olduğunu bilir. |
ÖÇ03 | İş sahasında nasıl davranması gerektiğini gösterir. |
ÖÇ04 | Altında çalışan işçilerin güvenliğini alması gerektiğini bilir. |
ÖÇ05 | İş sahasında ve işler kapsamında olası riskleri belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Avcılık ve Yaban Hayatı alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve Uluslararası avcılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaban hayatı uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, yaban hayatı ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Avcılık ve Yaban Hayatı ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok yönlü düşünebilir, alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygulamaya aktarır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel olaylar ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izleyerek etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaban hayatı ile ilgili bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaban hayvanlarının çeşitliliği, envanteri, hastalıkları, korunması, nakledilmesi, üretilmesi, izlenmesi, habitatlarının iyileştirilmesi, yapay ve doğal avlaklar, kontrollü avcılık, pazarlama usulleri, av ve yaban hayatı turizmi konularında bilgi ve beceriye sahip olma. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket ederek yönetir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık ve yaban hayatı uygulamalarında çağdaş teknoloji ve uygun yöntemleri, gerekli araç ve gereçleri kullanabilme. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili orta düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile yeterli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası çevre ve ormancılık politikalarını, yasalar ve diğer yazılı hukuk kuralları ile yükümlülükleri kavrayabilme. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği kavramı ve gelişimi | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili dünyada ve Türkiyedeki gelişmeler | Iöğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası sözleşmeler | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemleri | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İş sağlığı ve güvenliğinde risk kavramı | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İş sağlığı ve güvenliğinde tehlike kavramı | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Risk yönetimi tanımı ve değerlendirmesi | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Risk yönetimi kavramının metodolojisi ve risk analizi | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İş sağlığı ve güvenliği risk etmenleri | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | ülkemizdeki iş kazaları ve sebepleri | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İş kazalarının önleme ve korunma prensipleri | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Meslek hastalıkları, sebepleri, önleme ve korunma prensipleri | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ergonomi kavramı, ilk yardım | öğrenci ders notlarından ve ilgili kitaplardan konuyu öğrenir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 1 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |