Genel Bilgi
Kod | ELP268 |
Ad | Özel Tasarımlı Motorlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. OSMAN TÜFEKCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Özel elektrik motorlarının yapısı ve kontrol yöntemlerini açıklar.
Dersin İçeriği
Üniversal motorların yapısı ve özellikleri Üniversal motorların çalışma prensibi ve kullanım alanları Step (adım) motorların yapısı ve özelikleri Step (adım) motorlarının çalışma prensibi ve kullanım yerleri Step (adım) motorların sürücü devreleri Sınav Servo Motorların yapısı Servo motorların kullanıldığı yerler Doğru akım ve alternatif akım servo motorların özelikleri Gölge kutuplu motorların çalışma prensibi Lineer motorların özellikleri Lineer motorların çalışma prensibi.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
STEP ve SERVO MOTORLAR Meb Yayını ÜNİVERSAL MOTORLAR (EV ALETLERİNDE AC MOTORLAR) MEB Yayını
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Üniversal motorların yapısını, çalışma prensibini, bağlantısını öğrenir ve çalıştırır. |
ÖÇ02 | Step (adım) motorlarının yapısını, çalışma prensibini, bağlantısını öğrenir ve çalıştırır. |
ÖÇ03 | Servo motorların çalışma prensibini , yapısını, bağlantısını öğrenir ve çalıştırır. |
ÖÇ04 | Üniversal, step ve servo motorların kullanım alanlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel /mesleki orta öğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren mesleki kitaplar, dergiler, katalog vb. yayınlarla desteklenen bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel işlemleri ve devre çözümlemelerini yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilir ve PLC sistemleri programlayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel elektrik büyüklüklerini ve kavramlarını bilir, DA devrelerinin analizini yapabilir ve devre teoremlerini çözümde kullanabilir, AA devre elemanlarını tanır ve çözümlemelerini yapabilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yarı iletkenler, diyotlar, transistor ve entegre devreler, pasif ve aktif devre elemanları, doğrultucular hakkında bilgi sahibi olur, güç elektroniğinin temellerini ve uygulama alanlarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su temini, ısıtma, havalandırma, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemlerini kavrayabilir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektriksel birimler ve dönüşümlerini bilir ve basit problemleri çözebilir, elektrik ölçü aletlerinin yapısı, çalışma prensibi ve bağlantı şekillerini uygulamayla kavrayabilir | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstride kullanılan elektriksel cihazların montaj, bakım-onarım ve ölçümlerini yapabilir, elektrik motoru sarabilir. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim ve simülasyon programları ile elektrik devrelerini tasarlayıp, simüle eder, mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mantık devre temellerini bilir ve sayısal devre tasarımı yapabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Problemi tanımlama, deney ve tecrübe ile kavranan teoriyi uygulayarak problem çözebilir, elektrik alanında yeni teknolojileri takip eder ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fizik kavramları ve mesleki malzemeler ile alçak ve yüksek gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olur, mesleki standartları açıklayabilir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik teçhizatının imalatında kullanılan işlemleri kavrayabilir, kullanılan malzemelerin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili şema ve projeleri okur, çizer ve yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel ve Mesleki Yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar donanımları hakkında bilgi sahibi olur, temel ofis yazılımlarını bilir ve kullanabilir, sahip olduğu bilgi ve beceriyi bilgi teknolojilerinden de faydalanarak diğer bireylere veya çalışma arkadaşlarına sunabilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanır, beraberinde çalıştığı personeller yanında halk ile de ilişki kuracak niteliklere sahip olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektriğin üretilmesi, denetim altına alınması, nakledilmesi, dağıtımı, aynı zamanda; ısıtmada, aydınlatmada ve güç temininde kullanılması ile ilgili mesleki yetkinliklere sahip olur, elektrik tasarruf yöntemlerini bilir, enerji yönetimi yapabilir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili iş güvenliği, kalite güvence, çevre koruma bilgisine ve etik değerlere sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üniversal motorların yapısı. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
2 | Üniversal motorların yapısı ve özellikleri. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
3 | Üniversal motorların çalışma prensibi ve kullanım alanları. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
4 | Step (adım) motorlarının çalışma prensibi ve kullanım yerleri. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
5 | Step motorlarının çalışma prensibi ve kullanım yerleri. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | Step motorların sürücü devreleri. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
7 | Servo motorların yapıları. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Servo motorların kullanıldığı yerler. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Doğru akım ve alternatif akım servo motorların özelikleri | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
11 | DC servo motorun çalışma prensibi. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
12 | AC servo motorların çalışma prensibi. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
13 | Gölge kutuplu motorların çalışma prensibi. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
14 | Lineer motorların yapısı, çalışma prensibi ve özellikleri. | Konu ile ilgili kaynak taraması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Final Sınavı | Sınava hazırlık yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık yapar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |