Genel Bilgi
Kod | BK527 |
Ad | Yabancı ot Sistematiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİBEL UYGUR |
Dersin Amacı / Hedefi
Yabancı otların doğru mücadelelerine yönelik olarak tanılarını yapmak için türleri birbirinden ayırmaya yarayan morfolojik ve temel kriterleri öğrenmek dersin amacıdır.
Dersin İçeriği
İnsanoğlunun istemediği yerde yetişen, yararlarının zararlarından fazla olduğu saptanmış bitki türlerinin sayısıki bunlar yabancı ot olarak adlandırılırlar, ülkemiz genelinde 3000 adet civarındadır. Bu türler bir çok kültür bitkisinin ana zararlısı durumundadır. Bu bitki türlerinin bulunduğu familyalara ait istenmeyen türlerin özellikleri ve birbirlerinden ayrılmasında kullanılan morfolojik özelliklerin pratiğe aktarılacak şekilde irdelendiği ve bunların teşhisinde kullanılacak kriterlerin sınıflandırıldığı yabancı ot bilimi diye adlandırılan Herboloji bilimine spesifik bir derstir. Taksonlar tür, cins ve familya düzeyinde irdelenecek ve pratikteki önemleri anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Flora of Turkey: volumes 1-11
Notlar
Flora of Turkey: volumes 1-11
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önemli yabancı ot türlerini öğrenmek |
ÖÇ02 | Önemli yabancı ot türlerinin özelliklerini öğrenmek |
ÖÇ03 | Yabancı otların tanısında kullanılacak kriterleri öğrenmek |
ÖÇ04 | Yabancı otların tanısında kullanılacak yöntemleri öğrenmek |
ÖÇ05 | Yabancı otların ait olduğu taksonlar hakkında bilgi sahibi olmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yabancı otların dahil olduğu önemli bitki familyaları | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yabancı ot türlerinin tanılanmasında tanı anahtarlarının önemini ve kullanımı | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Asteraceae (Compositae) familyası ve önemli yabancı ot türleri | Önerilen kitap ve notlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
4 | Portulacaceae ve Papaveraceae familyaları ve önemli yabancı ot türleri | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Convolvulaceae familyası ve önemli yabancı ot türleri | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Brassicaceae (Cruciferae) familyaları ve önemli yabancı ot türleri | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fabaceae (Leguminosae) familyaları ve önemli yabancı ot türleri | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konulardan | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Polygonaceae ve Solanaceae familyaları ve önemli yabancı ot türlerinin tanımı | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Amaranthaceae familyası ve önemli yabancı ot türlerinin tanımı | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Apiaceae (Umbelliferae) familyası ve önemli yabancı ot türlerinin tanımı | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Poaceae (Graminea) familyası ve önemli yabancı ot türlerinin tanımı | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Cyperaceae familyası ve önemli yabancı ot türlerinin tanımı | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Monokotiledonlu yabancı ot türlerini içeren familyalar | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Parazitik bitki familyaları:Orobanchaceae ve Cuscutaceae | Önerilen kitap ve notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına kadar işlenmiş konulardan | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına kadar işlenmiş konulardan | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |