Genel Bilgi
Kod | BK042 |
Ad | Akaroloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste Akdeniz bölgesinde değişik kültür bitkilerinde zararlı Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae (Acari)nin, biyolojisi ve ekolojisi üzerinde durulacaktır. Bunların en etkin doğal düşmanlarını içeren Phytoseiidae familyasının tanınması ve yaygın olan türlerin açık alanlar ile sera ve benzeri kapalı alanlarda zararlı akarlara karşı kullanılması ve akarlarla yapılacak çalışmalarda kullanılan diğer yöntemler konu olarak işlenecek
Dersin İçeriği
Akarların genel biyoloji ve ekolojileri Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae familyalarının biyoloji ve ekolojileri Phytoseiidae familyası biyoloji ve ekolojisi
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Jeppson L. R., H. K. Hartford ve E. W. Baker, 1975. Mites Injurious to Economic Plants. University of California Press, 614 pp. Dhooria, M.S. (2016). Fundamentals of applied acarology. Springer, 470 pp. Zhang, Z, Q., 2003. Mites of Greenhouses, Identification, Biology and Control. CABI Publishing, Cambridge, MA 244 pp.
Notlar
Krantz, G. W., 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp Ecevit, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs Üniv., Ziraat Fak. Yayınları No:2 Ders Kitapları Serisi No:2. Sevinç Matbaası, 259 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür bitkilerinde zararlı akarları böceklerden ayırmayı bilir |
ÖÇ02 | Çok önemli zararlı akarların familya ve tür bazında tanılanması ile biyolojik özelliklerini öğrenir |
ÖÇ03 | Akarların mücadelesinde kullanılan yöntemleri ayrıntılı olarak kavrar |
ÖÇ04 | Akarların morfolojisini bilir |
ÖÇ05 | Akar preparatları yapmasını bilir |
ÖÇ06 | Akarlarda iç organlar ve işleyişini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akaroloji Nedir, Çalışma Konuları, Dünyada Akaroloji, Bitki Koruma Açısından Akaroloji ve Karşılaşılan Önemli Sorunlar, Akaroloji ile İlgili yayınlar | Genel Bilgiler Kaynak No: 2, Sayfa : 1-16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Arthropoda Filumu, Acarina, Akarları Böceklerden Ayıran Özellikler, Farklı Gruplara Ait Akarların Genel Morfolojik Özellikleri | Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Akarların Örneklenmesi, Toplanması, Geçici ve Kalıcı Preparatlarının Yapılması | Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Akarlarda Solunum, Sindirim, Boşaltım, Dolaşım, Sinir ve Üreme Sistemleri | Kaynak No: 1, Sayfa: 31-47 Kaynak No: 3, Sayfa: 11-45 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Parasitiformes, Opilioacariformes, Acariformes | Kaynak No: 3, Sayfa: 99-120 Kaynak No: 5, Sayfa 1-8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Bitki Koruma Açısından Önemli Özellikle Fitofag Akarların Familya Düzeyinde Tanı Anahtarı Yardımı ile Tanılanmasına Ait Örnekler | Kaynak No: 4, Sayfa 11-32 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Tetranychidae Familyası, Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri | Kaynak No: 4, Sayfa 46-86 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Eriophyidae Familyası Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekiller | Kaynak No: 2, Sayfa: 327-385 Kaynak No: 4, Sayfa: 127-137 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Tenuipalpidae ve Tarsonemidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri | Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304 Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Acaridae ve Tydeidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri | Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304 Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Avcı Akarlar, Phytoseiidae Familyası Türlerin Biyolojileri ve Avcı Akar Olarak Biyolojik ve Tüm Savaşta Etkinlikleri | Kaynak No: 2, Sayfa: 76-89 Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Sera ve Tarla Koşullarında Akarlara Karşı Başarılı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarından Örnekler, | Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç - 1 | Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç - 2 | Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |