BK042 Akaroloji

6 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BK042
Ad Akaroloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CENGİZ KAZAK


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste Akdeniz bölgesinde değişik kültür bitkilerinde zararlı Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae (Acari)nin, biyolojisi ve ekolojisi üzerinde durulacaktır. Bunların en etkin doğal düşmanlarını içeren Phytoseiidae familyasının tanınması ve yaygın olan türlerin açık alanlar ile sera ve benzeri kapalı alanlarda zararlı akarlara karşı kullanılması ve akarlarla yapılacak çalışmalarda kullanılan diğer yöntemler konu olarak işlenecek

Dersin İçeriği

Akarların genel biyoloji ve ekolojileri Tetranychidae, Eriophydae, Tarsonemidae ve Phyllocoptidae familyalarının biyoloji ve ekolojileri Phytoseiidae familyası biyoloji ve ekolojisi

Dersin Ön Koşulu

Bu ders için ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Jeppson L. R., H. K. Hartford ve E. W. Baker, 1975. Mites Injurious to Economic Plants. University of California Press, 614 pp. Dhooria, M.S. (2016). Fundamentals of applied acarology. Springer, 470 pp. Zhang, Z, Q., 2003. Mites of Greenhouses, Identification, Biology and Control. CABI Publishing, Cambridge, MA 244 pp.

Notlar

Krantz, G. W., 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp Ecevit, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs Üniv., Ziraat Fak. Yayınları No:2 Ders Kitapları Serisi No:2. Sevinç Matbaası, 259 s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür bitkilerinde zararlı akarları böceklerden ayırmayı bilir
ÖÇ02 Çok önemli zararlı akarların familya ve tür bazında tanılanması ile biyolojik özelliklerini öğrenir
ÖÇ03 Akarların mücadelesinde kullanılan yöntemleri ayrıntılı olarak kavrar
ÖÇ04 Akarların morfolojisini bilir
ÖÇ05 Akar preparatları yapmasını bilir
ÖÇ06 Akarlarda iç organlar ve işleyişini bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Akaroloji Nedir, Çalışma Konuları, Dünyada Akaroloji, Bitki Koruma Açısından Akaroloji ve Karşılaşılan Önemli Sorunlar, Akaroloji ile İlgili yayınlar Genel Bilgiler Kaynak No: 2, Sayfa : 1-16 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Arthropoda Filumu, Acarina, Akarları Böceklerden Ayıran Özellikler, Farklı Gruplara Ait Akarların Genel Morfolojik Özellikleri Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Akarların Örneklenmesi, Toplanması, Geçici ve Kalıcı Preparatlarının Yapılması Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Akarlarda Solunum, Sindirim, Boşaltım, Dolaşım, Sinir ve Üreme Sistemleri Kaynak No: 1, Sayfa: 31-47 Kaynak No: 3, Sayfa: 11-45 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Parasitiformes, Opilioacariformes, Acariformes Kaynak No: 3, Sayfa: 99-120 Kaynak No: 5, Sayfa 1-8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Bitki Koruma Açısından Önemli Özellikle Fitofag Akarların Familya Düzeyinde Tanı Anahtarı Yardımı ile Tanılanmasına Ait Örnekler Kaynak No: 4, Sayfa 11-32 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 Tetranychidae Familyası, Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri Kaynak No: 4, Sayfa 46-86 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eriophyidae Familyası Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekiller Kaynak No: 2, Sayfa: 327-385 Kaynak No: 4, Sayfa: 127-137 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Tenuipalpidae ve Tarsonemidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304 Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Acaridae ve Tydeidae Familyaları Önemli Zararlı Türler, Biyolojileri ve Zarar Şekilleri Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304 Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Avcı Akarlar, Phytoseiidae Familyası Türlerin Biyolojileri ve Avcı Akar Olarak Biyolojik ve Tüm Savaşta Etkinlikleri Kaynak No: 2, Sayfa: 76-89 Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Sera ve Tarla Koşullarında Akarlara Karşı Başarılı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarından Örnekler, Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç - 1 Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Akarisitler, Etki Mekanizmaları ve Direnç - 2 Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 09:17