Genel Bilgi
Kod | TDE1898 |
Ad | Ağız Bilimi ve Türkiye Türkçesi Ağızları II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, ağız metinlerini yöntem bilimsel açıdan değerlendirebilmek, Türkiye Türkçesi ağızlarının tarihi dönemlerle ve çağdaş lehçelerle bağlantısını anlayabilmek, dil malzemesi olarak ağız metinlerini çözümleyebilmek ve ağızlar arası ilişkileri belirleyebilmektir.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği, Türkiye Türkçesi ağızlarının Türkçenin tarihi dönemlerle ve çağdaş Türk lehçeleriyle ilişkileri üzerinde durulacak. Ağız çalışmalarında yöntem konusu incelenecek, Türkiye Türkçesi ağızları üzerine yapılan metin çalışmaları yöntem bilimsel açıdan değerlendirilecek. Türkiye Türkçesi ağızları metinleri üzerinde karşılaştırmalı dil incelemeleri yapılacak ve incelenen metinlerden hareketle ağızlar arası ilişkiler incelenecek.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
-Ağız Bilimi El Kitabı -Türkiye Türkçesi Ağızlarından Metin Örnekleri -Derleme Sözlüğü - Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması -Eskişehir İli Ağız Atlası
Notlar
https://sozluk.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağız kavramını tanır. |
ÖÇ02 | Ağız bilimi terimini tanır. |
ÖÇ03 | Dünyadaki ağız bilimi çalışmalarını tanır. |
ÖÇ04 | Türkiye'de yapılan ağız bilimi çalışmalarını tanır. |
ÖÇ05 | Ağız kuramlarını tanır |
ÖÇ06 | Ağızlar arası etkileşimi kavrar. |
ÖÇ07 | Ağız atlası çalışmalarını tanır. |
ÖÇ08 | Yeni ağız oluşumu aşamalarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacını kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Türkçenin tarihî ağızlarını tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Türkoloji tarihinde yapılan ağız çalışmalarını tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Türkiye Türkçesi ağızları üzerine yapılan ilk çalışmaları tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Ağız çalışmalarında kullanılan yöntemleri kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ağız çalışmalarında kullanılan yöntemleri tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Ağız anketlerini tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ağızların sınıflandırılma yöntemlerini kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ağızların sınıflandırılma yöntemlerini tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Türkçenin ağızlarını sınıflandırma çalışmalarını tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türkçenin ağızlarını sınıflandırma yöntemlerini tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Türkçenin ağızlarını sınıflandırma yollarını tanır. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Karşılaştırmalı olarak ağız metinlerini nasıl inceleyeceğini kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Karşılaştırmalı olarak ağız metinlerini inceleme yollarını kavrar. | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |