Genel Bilgi
Kod | MMB202 |
Ad | Ölçme Tekniği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nur ACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Makine Mühendisliğinde kullanılan temel büyüklüklerin ölçülmesidir.
Dersin İçeriği
Ölçme ile ilgili temel kavramları kavrar. Ölçmenin dinamik analizi. Deney verilerinin belirsizlik ve istatistik analizi. Veri toplama ve işleme. Basınç, akış, sıcaklık, ısı ve kuvvet için ölçüm yöntemlerini kavrar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim Üyesi Ders Notları, Ölçme Tekniği Prof. Dr. Tezcan Şekercioğlu, Birsen Yayınevi Alan S. Morris Ölçüm ve Enstrümantasyon İlkeleri Butterworth-Heinemann Linacre House, Jordan Hill, Oxford OX2 8DP, 2001
Notlar
Ölçme Tekniği Boyut Basınç Akış ve Sıcaklık Ölçmeleri Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi Walt Boyes Enstrümantasyon Referans Kitabı, 3. baskı Butterworth Heinemann, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme ile ilgili temel kavramları kavrar. |
ÖÇ02 | Makine Mühendisliğinde kullanılan temel büyüklüklerin ölçüm yöntemlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Deneysel hata analizi uygular. |
ÖÇ04 | Ölçmenin dinamik analizini yapar |
ÖÇ05 | Deney verilerinin belirsizlik ve istatistik analizini yapar |
ÖÇ06 | Veri toplama ve işlemeyi yorumlar. |
ÖÇ07 | Standardizasyon kavramını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçmenin tanımı ve temel kavramlar | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Standardizasyon ve Standardizasyonun Önemi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Ölçmede Ulusal ve Uluslararası Standartlar ve Standardizasyon | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Ölçmede Hata ve Hata Analizi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
5 | Deneysel Verilerin Belirsizlik Analizi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | Deneysel Verilerinin İstatistiksel Analizi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Boyut Analizi ve Tolerans | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yüzey Pürüzlülüğü ve Sertliğin Ölçümesi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
10 | Kuvvet ve Basıncın Tanımı ve Ölçümesi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
11 | Sıcaklık kavramı ve ölçülmesi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
12 | Mukavemet Kavramı ve Ölçülmesi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Hız ve Akış debisinin ölçülmesi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Dişli Çarklar ve Ölçümesi | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
15 | Baca Gazı Emisyon Ölçümü ve Kontrolü | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |