Genel Bilgi
Kod | BK035 |
Ad | Zararlılarla Biyolojik Savaşım Esasları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojik Mücadelenin tarihçesi, önemi, avantaj ve dezavantajları, Zararlılara karşı biyolojik mücadelenin esasları ve yöntemleri ile zararlı yönetimi (IPM) uygulamalarındaki öneminin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Biyolojik mücadelenin tarihçesi, önemi ve özellikleri, Biyolojik mücadelenin gelişimi ve esasları, Biyolojik mücadelede kullanılan organizma grupları, Biyolojik mücadelenin avantaj ve dezavantajları, Biyolojik mücadelede kitle üretimi ve pratikteki yararları
Dersin Ön Koşulu
Genel Entomoloji, Böcek ekolojisi ve Epidemiyolojisi, Böcek Sistematiği, Böceklerle Savaşım Yöntemleri
Kaynaklar
DeBach, P.,1979. Biological Control by Natural Enemies. Cambridge University Press, 334 p.
Notlar
Öncüer, C., 1997. Tarımsal Zararlılarla Biyolojik Savaş. ADÜ Yayınları No: 1.,93 s., Aydın. Biyolojik mücadele konusunda yayınlanmış makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik Mücadelenin öneminin kavranması |
ÖÇ02 | Biyolojik Mücadelenin avantaj ve dezavantajlarının bilinmesi |
ÖÇ03 | Biyolojik mücadelenin esaslarının öğrenilmesi |
ÖÇ04 | Zararlı yönetimi (IPM) içerisinde Biyolojik mücadelenin öneminin kavranması. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik Mücadelenin tarihçesi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyolojik Mücadelenin tanımı ve farklı disiplinler ile olan ilişkisi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Biyolojik Mücadelede predatörler | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Biyolojik Mücadelede parazitoitler | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Biyolojik Mücadelede hastalık etmenleri (Mikrobiyolojik mücadele) | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Biyolojik Mücadelede diğer etmenler | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Biyolojik Mücadelenin kullanım şekilleri-1 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Biyolojik Mücadelenin kullanım şekilleri-2 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Biyolojik Mücadelenin kullanım şekilleri-3 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Biyolojik Mücadelenin kullanım alanları ve başarısı | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Biyolojik Mücadelede kitlesel üretim teknikleri | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yabancı otlarla biyolojik mücadele-1 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yabancı otlarla biyolojik mücadele-2 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyolojik mücadele konularının birlikte değerlendirilmesi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |