Genel Bilgi
Kod | BYA160 |
Ad | Araştırma Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Murat DENİZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Modern dünyada bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak hem de çalışılan alanla ilgili problemleri çözme ya da araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Arıkan, R., 2021. Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-625-439-219-1
Notlar
Karasar, N., 2022. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN: 978-605-5426-58-3
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. |
ÖÇ02 | Araştırma konuları seçebilir. |
ÖÇ03 | Kaynak araştırması yapabilir. |
ÖÇ04 | Araştırma sonuçlarını değerlendirebilir. |
ÖÇ05 | Araştırma sonuçlarını rapora dönüştürebilir. |
ÖÇ06 | Sunum yöntem ve tekniklerini kavrar. |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırma kapsamındaki kavramları tanımlar. |
ÖÇ08 | Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar. |
ÖÇ09 | Belli konular ya da problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler. |
ÖÇ10 | Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri açıklayabilecektir. |
ÖÇ11 | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini ve bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanına ilişkin temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı mesleğinde karşılaşılan problemlerin çözümü için gerekli olan verileri toplar, analiz eder, değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak takip eder ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal, ekonomik, kültürel ve hukuki konularda temel bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bürolarda kendisine bağlı olarak çalışan işgörenlerin denetlenmesi ve değerlendirilmesine yönelik bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bürolarda teknoloji kullanımı ile ilgili bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanı ile ilgili bürolarda yürütülebilecek hizmetleri ve buna bağlı işlemleri açıklar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanı ile ilgili karşılaşılan genel sorunları, teorik bilgi ve becerileri kullanmak suretiyle çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yöneticinin öngördüğü örgüt ile gereken bilgileri toplayarak rapor halinde sunabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Büro teknolojilerini etkin olarak kullanabilir. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yöneticinin öngördüğü organizasyonlara ilişkin zaman ve protokol düzenlemeleri yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireylerin sosyal, kültürel farklılıklarını ve alanları ile ilgili özel gereksinimlerini de dikkate alarak uygun ortamları oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yöneticiye yönelik evrak, kayıt işleyişini kontrol altında tutabilecek yöntem ve teknikleri uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alabilir. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme yetisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yöneticiyle, örgütün iç ve dış çevresiyle etkili ve sağlıklı iletişim kurabilir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı kullanabilir. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı alanında yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına ilişkin gerekli olan sosyal sorumluluk, etik değerler, sosyal güvenlik hakları, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilicine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Araştırma konularını seçme | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kaynak araştırması yapma | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Araştırma sonuçlarını değerlendirme | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Araştırma sonuçlarını rapor haline dönüştürme | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Uygulamalar | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Uygulamalar devam | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Uygulamalar son | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | İlgili ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uygulamalar takip eden hafta | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | Uygulamalar diğer | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Uygulamalar diğer devam | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Uygulamalar diğer son | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Sunuma hazırlık | Öğrenci ile birlikte çalışma ve yol gösterme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Sunum yapma | Öğrenciye yardımcı olma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Sunum yapma devam | Öğrenciye yardımcı olma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |