TDE819 Türkiye Türkçesinin Sorunları I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE819
Ad Türkiye Türkçesinin Sorunları I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Türkiye Türkçesi gramer sorunlarına eleştirel bir bakış açısı geliştirme ve Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilmektir.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, Türkçenin sesleri, vurgu ve tonlama, yazım (imla) sorunları, terim sorunları ve dilbilgisi terimleri, Kitle iletişim araçlarında dil kullanımı (yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında), Türkçede kelime-kavram-anlam ilişkileridir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

-Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 -Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.

Notlar

-Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 -Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye Türkçesindeki sorunlu konuların farkına tanır.
ÖÇ02 Türkiye Türkçesinin güncel sorunlarını tespit eder.
ÖÇ03 Türkiye Türkçesindeki tartışmalı konulara eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
ÖÇ04 Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlu konulara çözüm önerileri getirir.
ÖÇ05 Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitaplarındaki bakış açılarını değerlendirir
ÖÇ06 Türkiye Türkçesiyle ilgili monografik çalışmaları eleştirel bir gözle değerlendirir.
ÖÇ07 Türkçede terim sorunlarını tanır.
ÖÇ08 Kitle iletişim araçlarında Türkçenin kullanımı sorunlarını tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkçenin sesleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Türkçenin sesleri: Ara sesler, konuşma dilinin yazı diline yansıması kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Vurgu ve tonlama (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
4 Vurgu ve tonlama (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Yazım (imla) sorunları (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Yazım (imla) sorunları (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Yazım (imla) sorunları (III) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Terim sorunları ve dilbilgisi terimleri (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Terim sorunları ve dilbilgisi terimleri (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Kitle iletişim araçlarında dil kullanımı (yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında) (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Kitle iletişim araçlarında dil kullanımı (yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında) (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Türkçede kelime-kavram-anlam ilişkileri (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Türkçede kelime-kavram-anlam ilişkileri (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel Değerlendirme kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I) kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II) kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.05.2024 06:59